English
Indeks Cykle Kalendarz

Cmentarz wspaniałości

Apichatpong Weerasethakul
Cemetery of Splendour / Rak ti Khon Kaen
Tajlandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Malezja, Korea Południowa, Meksyk, USA, Norwegia 2015 / 120’
napisy: polskie i angielskie
Ślady W ogniu

Hipnotyczny filmowy poemat opowiadający o szpitalu na północy Tajlandii, w którym leżą pogrążeni w tajemniczej śpiączce żołnierze. Trudna do racjonalnego wytłumaczenia przypadłość dotykająca bohaterów utrudnia pracę opiekującym się chorymi pielęgniarkom. Jedną z nich jest wolontariuszka Jenjira. Kobieta szczególnie dużo uwagi poświęca młodemu żołnierzowi, którego nikt nie odwiedza. Dzięki czułej i cierpliwej obecności stopniowo udaje się jej nawiązać kontakt z mężczyzną. Ten film to poszukiwanie duchów, które poznałem w dzieciństwie, gdy mieszkałem z rodzicami, lekarzami, w szpitalu – powiedział o Cmentarzu wspaniałości reżyser, określając go zarazem najbardziej osobistym ze swoich projektów. Jest to też jeden z bardziej politycznych filmów Weerasethakula, który można czytać nie tylko jako nostalgiczny powrót do dziecięcych fantazji, ale też alegoryczny poemat o duchowości, cielesności oraz pamięci – zarówno tej prywatnej, jak i ogólnonarodowej. Zawieszenie w bezczasie i bezruchu odnosi się do realiów trwającej w społecznym letargu Tajlandii, którą od 2014 roku rządzi junta wojskowa.

Magdalena Bartczak

nagrody

Asia Pacific Screen Awards 2015 - najlepszy film

Dostępność online

12 sie, 12:00 – 29 sie

Seanse

pn 16 sie, 15:15 knh 4
sb 21 sie, 09:15 knh 4
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

310 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Apichatpong Weerasethakul

Urodzony w 1970 roku w Bangkoku, wychował się w Khon Kaen w północno-wschodniej części kraju. W 1994 roku ukończył studia architektoniczne, a w 1997 roku uzyskał dyplom z reżyserii w School of the Art w Chicago. W połowie lat 90. zaczął realizować pierwsze filmy krótkometrażowe, a jego pełnometrażowym debiutem był eksperymentalny dokument Tajemniczy obiekt w południe (2000). Za zrealizowany dekadę później film Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia otrzymał Złotą Palmę na 63. MFF w Cannes.

Wybrana filmografia

2000 Tajemniczy obiekt w południe / Dokfa nai meuman / Mysterious Object at Noon

2001 Nawiedzone domy / Haunted Houses

2002 Skrajne żądze / Sud sanaeha / Blissfully Yours

2003 Przygody Iron Pussy / Hua jai tor ra nong / The Adventure of Iron Pussy

2004 Choroba tropikalna / Sud pralad / Tropical Malady

2006 Światło stulecia / Sang sattawat / Syndromes and a Century

2010 Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia / Loong Boonmee raleuk chat / Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives

2012 Mekong Hotel

2015 Cmentarz wspaniałości / Rak ti Khon Kaen / Cemetery of Splendour

2020 Memoria

Twórcy

reżyseria Apichatpong Weerasethakul
scenariusz Apichatpong Weerasethakul
zdjęcia Diego García
montaż Lee Chatametikool
obsada Jenjira Pongpas, Banlop Lomnoi, Jarinpattra Rueangram, Petcharat Chaiburi
producent Apichatpong Weerasethakul, Keith Griffiths, Simon Field, Charles de Meaux, Michael Weber, Hans W. Geißendörfer
produkcja Kick the Machine, Illuminations Films, The Match Factory
polski dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
język tajski

Cmentarz wspaniałości

Apichatpong Weerasethakul

Twoja ocena 0/5