Nagroda w Cannes za scenariusz i wielki przebój MFF Nowe Horyzonty. Visconti, Pasolini i Chaplin spotykają się razem, aby z lekkością i humorem nakręcić film o współczesnym wyzysku.
Tak w skrócie można określić znakomite dzieło Alice Rohrwacher, autorki Cudów, która ponownie udowadnia talent do kreowania magnetycznych opowieści, dziejących się gdzieś na styku realizmu magicznego i kina społecznie zaangażowanego. Historia tytułowego Lazzara, prostego chłopaka z sycylijskiej wsi, staje się tu punktem wyjścia do stworzenia portretu nierówności zatruwających świat.
Historia koncentruje się wokół spotkania poczciwego Lazzara z pięknoduchem Tancredim, młodym szlachcicem o nad wyraz wybujałej wyobraźni. Życie obu bohaterów w odizolowanej wiosce pasterskiej Inviolata toczy się pod dyktando okropnej markizy Alfonsiny de Luny, królowej imperium tytoniowego i zarazem matki Tancrediego. Lojalna więź między młodymi mężczyznami zostaje przypieczętowana, kiedy Tancredi prosi Lazzara, aby ten pomógł mu zorganizować własne porwanie. Ten dziwny i nieprawdopodobny sojusz jest objawieniem dla Lazzara i owocuje przyjaźnią tak cenną, że bohater będzie w stanie nawet podróżować w czasie i przestrzeni w poszukiwaniu Tancrediego.