Złota Palma tegorocznego festiwalu w Cannes. Najnowszy film irańskiego reżysera Jafara Panahiego to wstrząsający manifest. Nie jest to kolejna, kręcona z ukrycia produkcja paradokumentalna jak głośne Niedźwiedzie nie istnieją czy Taxi Teheran, lecz pełnoprawny thriller – trzymający w napięciu i świetnie zagrany. Mechanik samochodowy Vahid rozpoznaje dawnego oprawcę w kliencie swojego warsztatu, lecz ma wątpliwości, czy to na pewno on. W prostym, dobrym człowieku rodzi się żądza zemsty. Vahid zbiera grupę przyjaciół, którzy także cierpieli przez tajemniczego człowieka, przedstawiciela okrutnego reżimu. Czy wymierzą mu sprawiedliwość? Czy z ofiar zamienią się w katów? Panahi stawia niewygodne pytania w swoim mocnym filmie moralnego niepokoju. Tworzy dzieło głęboko humanistyczne i antytotalitarne, przeraźliwie uniwersalne, tym razem ubrane w kostium filmu drogi i przewrotnego kina gatunkowego.
Urodził się w 1960 roku w Iranie. Jeden z najbardziej utytułowanych reżyserów irańskiej Nowej Fali. Swoją karierę rozpoczął od asystowania Abbasowi Kiarostamiemu. Po realizacji kilku dokumentów nakręcił w 1995 roku nagrodzony Złotą Kamerą na festiwalu w Cannes Biały balonik. Później było Lustro – Złoty Lampart na festiwalu w Locarno w 1997 roku – i Krąg – Złoty Lew na festiwalu w Wenecji w roku 2000. W marcu 2010 roku Panahi z powodu swojego politycznego zaangażowania został aresztowany przez służby irańskiego reżimu. Został wprawdzie uwolniony, lecz ciąży na nim 20-letni zakaz pracy twórczej. W 2015 roku za Taxi-Teheran otrzymał Złotego Niedźwiedzia w Berlinie.
1988 Yaarali bashlar (short, doc.)
1995 Biały balonik / Badkonake seid / The White Balloon
1997 Lustro / Ayneh / The Mirror
2000 Krąg / Dayereh / The Circle
2006 Na spalonym / Offside
2010 To nie film / In film nist / This Is Not a Film
2015 Taxi-Teheran
2018 Trzy twarze / Se rokh / 3 Faces
2022 Niedźwiedzie nie istnieją / Khers nist / No Bears