Zwycięstwo w canneńskim konkursie Un Certain Regard to zawsze pewna obietnica: kina krnąbrnego, autorskiego i potrafiącego zaskoczyć nawet tych widzów, którym wydaje się, że widzieli już wiele. W nagrodzonym w tym roku imponująco dojrzałym debiucie 30-letni Diego Céspedes miesza coming-of-age z westernem, revenge story i dramatem obyczajowym – i być może rośnie na nowego nowohoryzontowego ulubieńca? Akcja filmu rozgrywa się na pustynnej, nieomal postapokaliptycznej północy Chile w 1982 roku, w jednej z górniczych osad. 11-letnia Lidia dojrzewa tam w otoczeniu queerowej społeczności, gdzie żniwo zbiera tajemnicza plaga. Czy faktycznie odpowiedzialność za nią ponoszą spojrzenia członków jej przyszywanej rodziny, w tym tytułowego Flamingo, o co oskarżają ich okoliczni górnicy? Céspedes buduje swój film wokół metafor widzenia: sprawczości przypisywanej wpatrywaniu się, walki o społeczną widzialność, przemocy związanej z odwracaniem wzroku. Wychodząc od zasłyszanych w dzieciństwie plotek o epidemii AIDS, tworzy historię osobną: osadzoną na marginesie czasu, chropowatą i poetycką, udowadniając, że za jego tajemniczym spojrzeniem już teraz warto podążać.
MFF w Cannes 2025 – najlepszy film (Un Certain Regard)
est reżyserem i scenarzystą urodzonym w 1995 roku w Santiago de Chile. Studiował na wydziale filmu i telewizji na Universidad de Chile. Jego krótkometrażowy debiut The Summer of the Electric Lion (2018) otrzymał pierwszą nagrodę Cinéfondation na festiwalu w Cannes i pierwszą nagrodę NEST na MFF w San Sebastián. Pokazywano go też na wielu festiwalach (m.in. w Sundance, Palm Springs i Biarritz). Tajemnicze spojrzenie flaminga to jego pełnometrażowy debiut.
2018 The Summer of the Electric Lion (short)
2022 The Melting Creatures (short)
2025 Tajemnicze spojrzenie flaminga / La misteriosa mirada del flamenco / The Mysterious Gaze of the Flamingo