Jedno z niekwestionowanych arcydzieł kina niemego, historia starego hotelowego portiera, dumnego ze swojej pozycji do czasu, gdy zostaje zdegradowany do roli pomocnika. Wybitne osiągnięcie aktorskie – Emil Jannings stworzył tu jedną ze swoich najdoskonalszych ról, po której podobnie jak reżyser dostał propozycję pracy w Hollywood – lecz również techniczne. Płynnie poruszająca się kamera nie tylko służy narracji, lecz oddaje również nastroje głównego bohatera, od euforii po gorycz upokorzenia, dzięki czemu Murnau mógł niemal całkowicie zrezygnować z plansz tekstowych. A opowiadając o losach zdegradowanego pracownika, zdołał uchwycić społeczne i klasowe napięcia w Niemczech epoki weimarskiej. Historycy kina widzą dziś w Portierze z hotelu Atlantic jeden ze zwiastunów nadchodzącego nazizmu. [Lokatorzy] szanują mundur jako symbol najwyższej władzy i szczęśliwi są, że dane im jest go szanować. W ten sposób film wysuwa, wprawdzie ironicznie, autorytatywne credo, że magiczny czar władzy chroni społeczeństwo od rozkładu – pisał Siegfried Kracauer w klasycznej książce Od Caligariego do Hitlera. Jednak niezależnie od politycznych interpretacji film Murnaua do dziś zachowuje moc przejmującego melodramatu: szekspirowskiej tragedii w skali mikro.
Osoby posiadające karnety i akredytacje na pokazy 25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty po ich okazaniu lub przedstawieniu dowodu zakupu są uprawnione do zniżki w wysokości 20% przy zakupie dwóch biletów na każde z wydarzeń organizowanych w ramach Kina Organowego NFM. Promocja jest dostępna w Kasie NFM do wyczerpania puli objętej nią biletów.
Jeden z najważniejszych twórców epoki kina niemego, czołowa postać niemieckiego ekspresjonizmu. Urodzony w 1888 roku debiutował jako reżyser krótko po pierwszej wojnie światowej. Światowy rozgłos przyniósł mu Nosferatu – symfonia grozy, adaptacja Drakuli Brama Stokera. W 1927 roku wyemigrował z Niemiec do Stanów Zjednoczonych i zaczął karierę w Hollywood. Jego amerykański debiut Wschód słońca zdobył trzy statuetki podczas pierwszego w dziejach rozdania Oscarów. Murnau zginął w wypadku samochodowym w 1931 roku, na tydzień przed premierą swojego ostatniego filmu Tabu.
1919 Chłopiec w niebieskim / The Boy in Blue (lost film)
1919 Satanas (lost film)
1920 Głowa Janusa / The Head of Janus (lost film)
1920 Garbus i tancerka / The Hunchback and the Dancer (lost film)
1920 Wieczór - noc - poranek / Evening - Night - Morning (lost film)
1920 Sehnsuht / Desire: The Tragedy of a Dancer (lost film)
1921 Podróż w noc / Journey Into the Night
1921 Zamek Vogelöd / The Haunted Castle
1922 Marizza (lost film)
1922 Nosferatu - symfonia grozy / Nosferatu, a Symphony of Horror
1922 Czarcie pole / The Burning Soil
1922 Fantom / Phantom
1923 Die Austreibung / The Expulsion (lost film)
1924 Die Finanzen des Großherzogs / The Finances of the Grand Duke
1924 Portier z hotelu Atlantic / Der letzte Mann / The Last Laugh
1926 Świętoszek / Tartuffe
1926 Faust
1927 Wschód słońca / Sunrise: A Song of Two Humans
1928 Cztery diabły / 4 Devils (lost film)
1930 Miejska dziewczyna / City Girl
1931 Tabu