en

The Image Book

Le livre d'image
reż. Jean-Luc Godard
Szwajcaria, Francja 2018 / 90’
napisy: polskie i angielskie

Uhonorowany Specjalną Złotą Palmą esej 88-letniego reżysera: błyskotliwe, radykalne formalnie, prowokacyjne intelektualnie spojrzenie na filmowe medium. Każdy z rozdziałów (poświęconych m.in. podróżom, wojnom czy prawu) to fragment historii i dopiero gdy zbierzemy je razem, dostrzeżemy pełny obraz. Złożony z cytatów z klasycznych dzieł, newsów czy filmików ISIS z YouTube’a, erudycyjny The Image Book mówi o terrorze obrazów nie tyle wyjaśniających nam świat, ile kształtujących go zgodnie z politycznym zamówieniem. Podążając w stronę Bliskiego Wschodu, Jean-Luc Godard przygląda się kwestiom reprezentacji i jej braku, przekleństwu wizerunku narzuconego przez Zachód, podporządkowującemu spojrzeniu. Tasując na ekranie obrazy i manipulując dźwiękiem, twórca Do utraty tchu pyta o rolę, jaką odgrywa kino w historii XX i XXI wieku: kronikarza przemocy, wirusa roznoszącego groźne ideologie, strażnika istniejącego porządku, a może biernego obserwatora?

Opracowanie: Małgorzata Sadowska

Jean-Luc Godard

Ojciec filmowego postmodernizmu, radykalny, bezkompromisowy awangardzista. Jego fabularny debiut Do utraty tchu (1959) uważany jest za najważniejszy film nowej fali. Godard dekonstruuje stare formy: burzy gramatykę, stylistykę i dotychczasowe konwencje języka filmowego, odrzuca tradycyjne reguły narracji, filmuje ruchliwą kamerą, w scenerii naturalnych wnętrz i przestrzeni. Na przestrzeni lat kino stało się dla Godarda instrumentem służącym nie tylko do badania i przedstawiania świata, lecz także do oddziaływania na świadomość ludzi. Kręcił radykalne polityczne manifesty, następnie ograniczył działalność do filmów telewizyjnych, uruchomił własne studio, badał możliwości tkwiące w technice wideo. Na początku lat 80. powrócił do filmu kinowego, by po kilku latach porzucić ostatecznie fabułę na rzecz eseju filmowego. Bohater retrospektywy na 10. Nowych Horyzontach.

Wybrana filmografia:

1960 Do utraty tchu / À bout de souffle / Breathless

1961 Kobieta jest kobietą / Une femme est une femme / A Woman Is a Woman

1962 Żyć własnym życiem / Vivre sa vie: Film en douze tableaux / My Life to Live

1965 Alphaville

1966 Męski-żeński: 15 scen z życia / Masculin, féminin: 15 faits précis / Masculine, Feminine: In 15 Acts

1990 Nouvelle Vague / New Wave

1998 Histoire(s) du cinema: La monnaie l’absolu (z cyklu: Historia francuskiego kina)

2001 Pochwała miłości / Eloge de l’amour / In Praise of Love

2004 Nasza muzyka / Notre musique / Our Music

2010 Film Socialisme / Socialism

2013 The Three Disasters (segment in 3x3D)

Twórcy

reżyseria Jean-Luc Godard
scenariusz Jean-Luc Godard
zdjęcia Fabrice Aragno
montaż Jean-Luc Godard
obsada Jean-Luc Godard (voice), Dimitri Basil
producent Fabrice Aragno, Mitra Farahani
produkcja Casa Azul Films, Ecran Noir productions
właściciel praw Film Point Group
język francuski
barwa kolor