English
zaloguj / zarejestruj

Cmentarz wspaniałości

Apichatpong Weerasethakul
Cemetery of Splendour / Rak ti Khon Kaen
Tajlandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Malezja, Korea Południowa, Meksyk, USA, Norwegia 2015 / 122’
Beuys. Sztuka to rewolucja Dusza i ciało

Apichatpong Weerasethakul to twórca doskonale znany i doceniany nie tylko przez światową, ale i nowohoryzontową publiczność, m.in. za sprawą takich tytułów jak Skrajne żądze (3. NH), Choroba tropikalna (5. NH), Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia (11. NH) czy Mekong Hotel (12. NH). Jego najnowszy film na festiwalu Cannes w 2015 roku znalazł się w prestiżowej sekcji Un Certain Regard. Fabuła Cmentarza wspaniałości skupia się wokół dawnego budynku szkoły, w którym został utworzony szpital do opieki nad żołnierzami pogrążonymi w tajemniczej śpiączce. Jenjira, także mająca problemy ze zdrowiem, zgłasza się do placówki jako wolontariuszka. Jest szczególnie zainteresowana żołnierzem o imieniu Itt i to jemu poświęca najwięcej uwagi. Z czasem Jenjira zauważa, że nawiązuje z nim kontakt, a niedługo potem żołnierz odzyskuje świadomość. Prosta narracja skrywa wielowymiarową opowieść, niepoddającą się łatwym i jednoznacznym interpretacjom. Inspiracją dla tej historii mógł być incydent sprzed kilku lat, kiedy w niejasnych okolicznościach 40 żołnierzy musiało przejść kwarantannę w szpitalu na północy Tajlandii. Reżyser, posługując się metaforami, opowiada o sytuacji w swoim kraju: o politycznej zawierusze, zamachach stanu, przemocy i wywołanym protestami paraliżu rządu. Dzieło Weerasethakula to nie tylko alegoria polityczna, ale również podróż do lat dzieciństwa i rodzinnej wioski reżysera, gdzie rozgrywa się akcja jego opowieści.

Sławomir Wasiński

Apichatpong Weerasethakul

Urodził się w Bangkoku w 1970 roku. Zamieszkał wraz z rodzicami w Khon Kaen, którzy pracowali w szpitalu. W 1994 roku uzyskał licencjat z architektury, by trzy lata później zostać magistrem sztuk plastycznych na Wydziale Filmowym w Chicago. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych niezależnych tajlandzkich reżyserów, pisze scenariusze i jest producentem filmowym. Debiutował w 2000 roku udanym i oryginalnym dokumentem Mysterious Object at Noon. Jego Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia został nagrodzony Złotą Palmą w Cannes w 2010 roku.

Wybrana filmografia

1993 Bullet

1994 Kitchen and Bedroom

1998 Thirdworld

2000 Dokfa nai meuman / Mysterious Object at Noon

2002 Sud sanaeha / Blissfully Yours

2003 Hua jai tor ra nong / The Adventure of Iron Pussy

2004 Tropikalna gorączka / Sud pralat / Tropical Malady

2010 Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia / Loong Boonmee raleuk chat / Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives

2012 Mekong Hotel

Twórcy

reżyseria Apichatpong Weerasethakul
scenariusz Apichatpong Weerasethakul
zdjęcia Diego Garcia
montaż Lee Chatametikool
obsada Jenjira Pongpas, Banlop Lomnoi, Jarinpattra Rueangram, Richard Abramson, Sujittraporn Wongsrikeaw, Bhattaratorn Senkraigul, Petcharat Chaiburi
producent Apichatpong Weerasethakul, Charles de Meaux, Simon Field, Hans W. Geissendörfer, Keith Griffiths, Michael Weber
produkcja Kick the Machine, Illuminations Films, The Match Factory
polski dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
język tajski, angielski
barwa kolor