English
zaloguj / zarejestruj

Argentyna, Argentyna

Carlos Saura
Argentina / Zonda: folclore argentino
Argentyna, Hiszpania, Francja 2015 / 85’

Carlos Saura – wielki meloman i reżyser, który w swoich filmach oddaje cześć innym artystom – tym razem odkrywa muzyczne bogactwo Argentyny. Na jej różnorodny folklor składa się chociażby chacarera – ludowy odpowiednik tanga, wywodząca się z pieśni hiszpańskich trubadurów copla, malambo z afrykańskimi wpływami czy chamamé, w którym spotkały się muzyczne tradycje przybywających na wybrzeże polskich, ukraińskich i niemieckich imigrantów. Poetycki dokument Saury, finezyjnie sfilmowany w studiu w Buenos Aires przez brazylijskiego operatora Félixa Montiego, przenosi do magicznej krainy, która znajduje się niejako poza czasem. W utkanym z obrazów i dźwięków widowisku, wśród kostiumów i masek, muzyków na żywo wykonujących swoje utwory i interpretujących je tancerzy, potrafi zagościć nawet wielka „La Negra” – zmarła w 2009 roku pieśniarka Mercedes Sosa. Muzyka bowiem – jak pokazuje Saura – łączy tych, którzy odeszli, z tymi, którzy nadejdą. Niczym tytułowa zonda – ciepły wiatr wiejący w północno-wschodniej Argentynie.

Adam Kruk

Carlos Saura

Urodzony w Aragonii w 1932 roku, pochodzi z rodziny o bogatych tradycjach artystycznych. W 1957 roku ukończył reżyserię filmową na uniwersytecie w Madrycie, gdzie studiował także inżynierię i dziennikarstwo. W tym samym roku zrealizował dokument Niedzielne popołudnie. Następnie nakręcił łączący tradycję dokumentalną i fabularną dramat Los golfos, a w 1966 roku filmem Polowanie rozpoczął trwającą blisko 20 lat współpracę z producentem Elíasem Querejetą, która zapewniła mu względną swobodę twórczą w czasach dyktatury generała Franco. W okresie tym reżyser tworzył głównie dramaty psychologiczne i rodzinne, w sposób zakamuflowany odnoszące się do sytuacji politycznej na Półwyspie Iberyjskim. Naznaczone liryzmem i oniryzmem, czerpiące z hiszpańskiej literatury (Calderon, Sender, Lorca) czy malarstwa (Ribeiro, Murillo, Goya) filmy Saury są dziełami nad wyraz oryginalnymi i autorskimi. Saura osiągnął maestrię także w filmach taneczno-muzycznych: operowych (Salome, Carmen) czy baletowych z udziałem Cristiny Hojos i Antonia Gadesa (Krwawe gody).

Wybrana filmografia

1959 Los golfos / The Delinquents

1966 Polowanie / La caza / The Hunt

1973 Anna i wilki / Ana y los lobos / Anna and the Wolves

1982 Słodkie godziny / Dulces horas / Sweet Hours

1998 Tango

2009 Ja, Don Giovanni / Io, Don Giovani / I, Don Giovanni

Twórcy

reżyseria Carlos Saura
scenariusz Carlos Saura
zdjęcia Félix Monti
montaż César Custodio, Iara Rodríguez Vilardebó
muzyka Lito Vitale
obsada Pedro Aznar, Juan Falú, Marian Farías Gómez, Jaime Torres, Chaqueño Palavecino
producent Marcelo Schapces, Mariana Erijimovich, Alejandro Israel
produkcja Baraka Cine, Mondex & Cie, Zebra Producciones
polski dystrybutor Aurora Films
język hiszpański
barwa kolor