English
zaloguj / zarejestruj

Ja, Don Giovanni

Carlos Saura
I, Don Giovanni / Io, Don Giovani
Włochy, Hiszpania, Austria 2009 / 127’

Wenecja 1763 rok. Lorenzo Da Ponte – przechrzczony Żyd, ksiądz i libertyn – za rozpustę i jawny konkubinat zostaje skazany przez inkwizycję na 15 lat wygnania. W sukurs przybywa mu zachwycony jego talentem literackim i podbojami miłosnymi Giacomo Casanova, który wysyła go do Wiednia pod opiekę Antonio Salieriego. Tam Da Ponte poznaje Mozarta i rozpoczyna z nim pracę nad librettem do Don Giovanniego. Film stanowi wariację na temat historii powstawania opery, stworzonej na podstawie tyleż Don Juana Moliera, co podbojów erotycznych samego Da Ponte. Za stylizowane na XVII-wieczne malarstwo zdjęcia do Ja, Don Giovanni – same w sobie stanowiące dzieło sztuki – odpowiadał trzykrotny laureat Oscara, operator Bertolucciego i Coppoli, Vittorio Storaro. Powstały w koprodukcji włosko-hiszpańsko-austriackiej film zadedykowany został zmarłemu w 2008 roku operatorowi Juliowi Madurdze – innemu, obok Storaro, wieloletniemu współpracownikowi Saury.

Adam Kruk

Carlos Saura

Urodzony w Aragonii w 1932 roku, pochodzi z rodziny o bogatych tradycjach artystycznych. W 1957 roku ukończył reżyserię filmową na uniwersytecie w Madrycie, gdzie studiował także inżynierię i dziennikarstwo. W tym samym roku zrealizował dokument Niedzielne popołudnie. Następnie nakręcił łączący tradycję dokumentalną i fabularną dramat Los golfos, a w 1966 roku filmem Polowanie rozpoczął trwającą blisko 20 lat współpracę z producentem Elíasem Querejetą, która zapewniła mu względną swobodę twórczą w czasach dyktatury generała Franco. W okresie tym reżyser tworzył głównie dramaty psychologiczne i rodzinne, w sposób zakamuflowany odnoszące się do sytuacji politycznej na Półwyspie Iberyjskim. Naznaczone liryzmem i oniryzmem, czerpiące z hiszpańskiej literatury (Calderon, Sender, Lorca) czy malarstwa (Ribeiro, Murillo, Goya) filmy Saury są dziełami nad wyraz oryginalnymi i autorskimi. Saura osiągnął maestrię także w filmach taneczno-muzycznych: operowych (Salome, Carmen) czy baletowych z udziałem Cristiny Hojos i Antonia Gadesa (Krwawe gody).

Wybrana filmografia

1959 Los golfos / The Delinquents

1966 Polowanie / La caza / The Hunt

1973 Anna i wilki / Ana y los lobos / Anna and the Wolves

1982 Słodkie godziny / Dulces horas / Sweet Hours

1998 Tango

2009 Ja, Don Giovanni / Io, Don Giovani / I, Don Giovanni

Twórcy

reżyseria Carlos Saura
scenariusz Carlos Saura, Raffaello Uboldi, Alessandro Vallini
zdjęcia Vittorio Storaro
montaż Julia Juaniz
muzyka Wolfgang Amadeus Mozart (conductor: Nicola Tescari)
obsada Lorenzo Balducci, Lino Guanciale, Tobias Moretti, Emilia Verginelli, Francesca Inaudi, Sergi Roca
producent Andrea Occhipinti, Andrés Vicente Gómez, Igor Uboldi
produkcja Intervenciones Novo Film, AIE., Radio Plus, Edelweiss Production
polski dystrybutor Vivarto
język włoski, niemiecki
barwa kolor