English
zaloguj / zarejestruj

Białe noce listonosza Aleksieja Triapicyna

Andrey Konchalovskiy
The Postman's White Nights / Belye nochi pochtalona Alekseya Tryapitsyna
Rosja 2014 / 90’

W obwodzie archangielskim na północy Rosji znajduje się jezioro Kienoziero. Leżącej nad nim niewielkiej osadzie tytułowy listonosz Aleksiej zapewnia jedyny kontakt z zewnętrznym światem. Nie ma on lekkiej pracy, ale lekkiego życia nie ma nikt w okolicy. Podczas swoich podróży motorówką do kolejnych domów szczególnie bliską relację nawiązuje z Iriną, w której podkochuje się od czasów szkolnych, oraz z jej kilkuletnim synkiem Timurem. Czy ta trójka dostanie szansę na przełamanie samotności? Do większości ról w Białych nocach listonosza Aleksieja Triapicyna reżyser zatrudnił naturszczyków wybranych spośród mieszkańców regionu. Dało to efekt maksymalnego zbliżenia do rzeczywistości w duchu dzieł Flaherty’ego, a nastrojowe zdjęcia Aleksandra Simonowa – wcześniej operatora Aleksieja Bałabanowa – pchnęły film w stronę poetyckiej ballady. Balansujące między dokumentem a fikcją Białe noce... przyniosły Konczałowskiemu Srebrnego Niedźwiedzia dla najlepszego reżysera na MFF w Wenecji w 2014 roku.

Adam Kruk

nagrody

Venice IFF 2014 - Silver Lion (Best Director), Green Drop Award; Las Palmas FF 2015 - Best Film

Andrey Konchalovskiy

Rosyjski reżyser, scenarzysta i producent filmowy. Niedoszły pianista – młodość spędził, ćwicząc gamy w prestiżowym moskiewskim konserwatorium, ale w latach 60., podobnie jak jego brat Nikita Michałkow, postanowił zostać filmowcem. Podczas studiów w pracowni Michaiła Romma we WGIK poznał Andrieja Tarkowskiego, z którym współpracował jako scenarzysta przy filmach Mały marzyciel (1960), Dziecko wojny (1962) i Andriej Rublow (1966). Reżyserskim debiutem Konczałowskiego był Pierwszy nauczyciel (1965), adaptacja powieści Czingiza Ajtmatowa. Był to początek jego długotrwałego flirtu z twórczością rosyjskich klasyków: ekranizował choćby Turgieniewa (Szlacheckie gniazdo) czy Czechowa (Wujaszek Wania). Po realizacji gorąco przyjętej w Cannes epopei Syberiada (1978) zdecydował się pozostać na Zachodzie, gdzie pracował m.in. z Maxem von Sydowem, Glenn Close, Nastassją Kinski, Whoopie Goldberg czy Sylvestrem Stallone’em. Na początku lat 90. Konczałowski wrócił do Rosji, a stworzone tam filmy przyniosły mu uznanie na festiwalach w Berlinie (Wewnętrzny krąg), Cannes (Kurka Riaba) czy Wenecji (Dom wariatówBiałe noce listonosza Aleksieja Triapicyna).

Wybrana filmografia

1966 Historia Asi Klaczinej, która kochała, ale za mąż nie wyszła / Istoriya Asi Klyachinoy, kotoraya lyubila, da ne vyshla zamuzh / The Story of Asya Klyachina, Who Loved, But Did Not Marry

1974 Romanca o zakochanych / Romans o vlyublyonnykh / A Lover's Romance

1978 Syberiada / Sibiriada / Siberiade

1985 Uciekający pociąg / Runaway Train

1989 Tango i Cash / Tango & Cash

1994 Kurka Riaba / Kurochka Ryaba / Ryaba My Chicken

2002 Dom wariatów / Dom durakov / House of Fools

2014 Białe noce listonosza Aleksieja Triapicyna / Belye nochi pochtalona Alekseya Tryapitsyna / The Postman's White Nights

Twórcy

reżyseria Andrey Konchalovskiy
scenariusz Andrey Konchalovskiy, Elena Kiseleva
zdjęcia Aleksandr Simonov
montaż Sergey Taraskin
muzyka Eduard Artemev
obsada Aleksey Tryapitsyn, Irina Ermolova, Timur Bondarenko, Viktor Kolobkov
producent Olesya Gidrat, Andrey Konchalovskiy, Evgeniy Stepanov
produkcja Production Center of Andrei Konchalovsky
właściciel praw Antipode Films
język rosyjski
barwa kolor