Flandria, XVI wiek. Pod ciemniejącym niebem toczy się codzienne życie: ludzie pracują, odpoczywają, cierpią, kochają się i płaczą. Pośród tłumu anonimowych figur żołnierze prowadzą Jezusa na ukrzyżowanie – zginie on za reformację, z którą zaciekle walczy katolicki król Hiszpanii. To scena przedstawiona na obrazie Droga krzyżowa Pietera Bruegla Starszego. To również scena z Młyna i krzyża, filmowego eseju Lecha Majewskiego, który ożywia i interpretuje słynne dzieło. Osiągnięcie tego celu umożliwiły najnowsze technologie używane przy realizacji hollywoodzkich blockbusterów. Aktorów nałożono na tła, które posklejano z fragmentów Drogi krzyżowej i rzeczywistych krajobrazów. Każde ujęcie skomponowano z przynajmniej kilkudziesięciu warstw. Efekt tych zabiegów jest równocześnie sztuczny i hiperrealistyczny. W czasie seansu widać, jak wizja Bruegla mozolnie wyrywa się spod warstwy farby i ze ścian muzeum.
Piotr Mirski
Polish Film Festival 2011 – Best Production Design, Best Costume Design, Best Sound, Special Jury Prize; Polish Film Awards 2012 – Best Costume Design, Best Production Design; International Cinephile Society Awards 2012 – Best Production Design
Urodził się w 1953 roku w Katowicach. Studiował grafikę na katowickim wydziale krakowskiej ASP i reżyserię na łódzkiej PWSFTviT. Pierwszym samodzielnie zrealizowanym przez niego filmem był rozgrywający się w średniowieczu Rycerz. Później nakręcił m.in. Wojaczka, opowiadającego o życiu legendarnego poety, oraz Angelusa, opartego na prawdziwej historii Janowskiej Gminy Okultystycznej. Majewski jest również malarzem, pisarzem, twórcą wideoinstalacji, reżyserem teatralnym i operowym.
1980 Rycerz / The Knight
1986 Lot świerkowej gęsi / Flight of the Spruce Goose
1999 Wojaczek
2000 Angelus
2011 Młyn i krzyż / The Mill and the Cross