Oppenheimer jest twórcą, który przekracza moralne granice, by podejść blisko swoich bohaterów. Reżyser przygląda się sytuacji w Indonezji. Blisko 50 lat po masowych czystkach ówcześni egzekutorzy tysięcy „komunistów” (de facto etnicznych Chińczyków i elit intelektualnych) traktowani są jak zasłużeni patrioci. Anwar Congo i jego koledzy, dumni z dokonanych zbrodni, chętnie przystają na status medialnych gwiazd. Oppenheimer musi zdobyć ich zaufanie. Następnie proponuje im, by – w dowolnie wybranej konwencji – odegrali przed kamerą sceny swoich zabójstw. Bohaterowie sięgają po estetykę filmów gangsterskich, musicalu, thrillera czy westernu. Zwykle morderców spotyka kara – ci, w przeciwieństwie do nazistów czy rwandyjskich prześladowców, wygrali. Sami stworzyli historyczną narrację, której uczestnikami są po dziś dzień, a jej szczelna konstrukcja prawie nigdy nie pozwala powrócić duchom przeszłości.
Anna Tatarska
Best Documentary BAFTA Awards 2014; Berlin IFF 2013 - Panorama Audience Award, Prize of the Ecumenical Jury; European Film Awards 2013 - Best Documentary Award; Nominated for an Oscar
Absolwent Uniwersytetu Harvarda i Central Saint Martins w Londynie, mieszka w Kopenhadze. Piastuje stanowisko dyrektora Centrum Filmu Dokumentalnego i Eksperymentalnego na Uniwersytecie Westminsterskim w Londynie, jest także współwłaścicielem duńskiej firmy produkcyjnej Final Cut for Real Aps. Ponad dekadę zgłębiał tajemnice działalności bojówek w Indonezji oraz śledził losy ich ofiar, by zrozumieć relację pomiędzy polityczną przemocą a świadomością społeczną. Efektem tych badań jest Scena zbrodni.
1997 These Places We’ve Learned to Call Home (short)
1997 The Entire History of the Louisiana Purchase
2003 The Globalization Tapes (co-dir.)
2007 Show of Force (short)
2012 Scena zbrodni / The Act of Killing (doc.)