Upstrzony dewocjonaliami pokój bohaterki Raju: wiary równie dobrze mógłby pełnić funkcję salonu sado-maso. Anna Maria traktuje Chrystusa jak kochanka, z którym łączy się poprzez samobiczowanie bądź masturbację krucyfiksem. Choć postawa bohaterki nadawałaby się do łatwego wykpienia, austriackiego reżysera nie interesuje inscenizacja bluźnierczego kabaretu. Seidl, tak jak niegdyś Buñuel czy Pasolini, przygląda się religii, która zostaje przez swych wyznawców zredukowana do pustej obrzędowości. Przy okazji twórca Upałów powraca do motywów i postaci z poprzednich filmów. W jednej ze scen konfrontuje Annę Marię z pamiętnym bohaterem Miłośnika biustów. René Rupnik swoim zwyczajem zgłębia tajniki anatomii i zastanawia się, dlaczego kobiety są lepiej przystosowane do klęczenia niż mężczyźni… W swej przenikliwości film Raj: wiara przyniesie odpowiedź również i na to pytanie.
Venice IFF 2012 – CinemAvvenire Award, Special Jury Prize
Rocznik 1952. Austriacki reżyser, scenarzysta i producent, laureat wielu festiwali. Na swojej stronie internetowej do listy przymiotników go określających sam dodaje jeszcze kilka: voyeur, mizantrop, cynik, społeczny pornograf, łajdak, prowokator, pesymista, humanista. To jednak bardziej igranie z powszechną opinią na swój temat niż deklaracja autorskiej tożsamości. Od kiedy ponad 30 lat temu zaczął kręcić filmy, nieustannie wzbudza kontrowersje. Główną tego przyczyną zdaje się jego niechęć do określania gatunkowej formuły – reżyser ten nie potrzebuje rozróżnienia na dokument i fikcję, dlatego też jego twórczość bywa nazywana zainscenizowaną rzeczywistością. Ta niejasność konfunduje, czasami irytuje odbiorcę, który lubi przejrzyste kategorie. Twórca najchętniej pracuje z amatorami, realizuje zdjęcia w prawdziwych przestrzeniach. Często kojarzy się go z Fassbinderem, Herzogiem czy Pasolinim. Seidl to stuprocentowe przeciwieństwo fotografa ślubnego – jego obiektyw wyłapuje momenty nieestetyczne, wstydliwe, bolesne. Jednak owo okrutne spojrzenie to tylko pozór. W starannie skomponowanych kadrach filmów Seidla widać głęboko humanistyczne podejście do portretowanej rzeczywistości. Bohater retrospektywy na zeszłorocznych Nowych Horyzontach.
1980 Metr czterdzieści / Einsvierzig / One Forty (doc., short)
2001 Upały / Hundstage / Dog Days
2007 Import/Export
2012 Raj: miłość / Paradies: Liebe / Paradise: Love
2012 Raj: wiara / Paradies: Glaube / Paradise: Faith
2013 Raj: nadzieja / Paradies: Hoffnung / Paradise: Hope