Niewielka alpejska wioska odcięta od świata zwałami śniegu. Mieszkańcy żyją w poczuciu ciągłego zagrożenia - najmniejszy hałas czy głośniejszy dźwięk może spowodować katastrofalną lawinę. Dlatego wszyscy zachowują ciszę i tłumią wszelkie dźwięki. Tłumione są również skrywane namiętności i pożądanie. Zenaida (Gosia Dobrowolska) mieszka ze swoimi trzema synami, Franzem, Johannem i Grigorssem. Franz ukrywany jest na poddaszu, dwaj pozostali uczą się w szkole dla służby. Zaręczony z Klarą Johann nie potrafi przestać myśleć o swojej matce. Zakazana żądza doprowadzi do katastrofy. Krótkie streszczenie nie oddaje jednak operowego wręcz rozmachu kuriozalnej fabuły.
Niskobudżetowy, ekscentryczny i zabawny film kanadyjskiego reżysera Guya Maddina stanowi zupełnie zaskakujący eksperyment filmowy. To przede wszystkim intertekstualne nawiązania, swoista zabawa z konwencją horroru, pastisz wczesnych niemieckich filmów górskich z lat 20-tych z Leni Riefenstahl i głęboka fascynacja niemieckim ekspresjonizmem filmowym (zwłaszcza Nosferatu - symfonią grozy i Gabinetem doktora Caligari). Świadomy kicz, poetyka snu, oniryczne barwy i nawiązania do początków kina uzyskane są m.in. dzięki wykorzystaniu techniki Technicolor.
Monika Kocbuch
Guy Maddin urodził się w 1956 roku w Winnipeg w Kanadzie. Studiował ekonomię w rodzinnym mieście. Zanim został filmowcem pracował jako kasjer bankowy i malarz pokojowy. Pracował z jednym z najlepszych na świecie producentów, Gregiem Klymkiwem. Razem stanowili silny tandem. Maddin nadal żyje i pracuje w Winnipeg.
Wybrana filmografia:
1986 The Dead Father
1992 Ostrożnie / Careful
1995 The Hands of Ida
1999 The Hospital Fragments
2002 Fancy, Fancy Being Rich
2004 The Saddest Music in the World
2005 Mój tata ma sto lat / My Dad Is 100 Years Old
2005 Piętno na umyśle / Brand Upon the Brain