English
zaloguj / zarejestruj

Japón

Carlos Reygadas
Japan
Meksyk, Niemcy, Holandia, Hiszpania 2002 / 130’

Mężczyzna przybywa do położonej w górskim kanionie wioski, by popełnić samobójstwo. Zatrzymuje się u mieszkającej na uboczu wdowy. Spotkanie z goszczącą go kobietą stanie się okazją do trudnego odrodzenia.

Pełnometrażowy debiut Reygadasa wyrasta z tradycji europejskiego kina artystycznego. Jednak forma tego filmu jest dużo bardziej surowa niż w przypadku dzieł Tarkowskiego czy Bressona. Meksykański reżyser potęguje napięcie: poprzez zaplanowaną niedoskonałość, kontrast długich panoram i ujęć z ręki czy odpowiednio dozowaną dosłowność w obrazach śmierci i seksualności. W ten sposób ożywia podziwianą przez siebie estetykę i nadaje jej nowy ton, wskazujący na radykalizm poszukiwań. Podobnie jest z wykorzystaniem symboliki religijnej: duchowość u Reygadasa daleka jest od pewności i celebracji, sytuuje się na granicy bluźnierstwa.

Krzysztof Świrek

nagrody

Cannes IFF 2002 – Golden Camera, Special Mention; Rio de Janeiro IFF 2002 – FIPRESCI Prize; Edinburgh IFF 2002 – New Director’s Award; Ariel Awards 2004 – Silver Ariel (Best Screenplay, Best First Work)

Carlos Reygadas

Urodził się w 1971 roku, wychował w Mexico City. Ukończył studia prawnicze ze specjalizacją w prawie międzynarodowym. Porzucił karierę urzędniczą dla kina. Pierwszą krótkometrażówkę pokazał podczas belgijskiego konkursu dla niezależnych filmowców w 1999 roku. Trzy lata później zrealizował wedle własnego scenariusza Japón – pełnometrażowy debiut fabularny. Film zwrócił uwagę krytyki i zdobył nagrody na festiwalach w Cannes, São Paulo czy Rio de Janeiro. Jego Bitwa w niebie z 2005 roku została nominowana do Złotej Palmy na festiwalu w Cannes. Film, podobnie jak debiut, wzbudził wiele kontrowersji, ale zarazem ugruntował pozycję Reygadasa jako jednego z najciekawszych młodych reżyserów Ameryki Południowej. Ukończone w 2007 roku Ciche światło podejmuje najważniejsze dla autora wątki w formie najbardziej zbliżonej do klasycznych wzorców kina metafizycznego. W 2010 roku twórca nakręcił krótki metraż To jest królestwo moje na potrzeby nowelowego filmu Rewolucja, stanowiącego zbiór wariacji młodych filmowców na temat dziedzictwa i konsekwencji rewolucji meksykańskiej. W roku 2012 na festiwalu w Cannes pokazano najnowszy jego film, Post Tenebras Lux.

Pomimo tego, że nakręcił dopiero cztery filmy pełnometrażowe, Reygadas zdołał wypracować własny styl, bazując na trudnej technice pracy z nieprofesjonalnymi aktorami (często metodą prowokowanej improwizacji) i wierze w siłę klasycznych środków kina. W wywiadach odznacza się radykalizmem, konsekwencją i klarownością refleksji nad własnymi twórczymi wyborami. Jest zwolennikiem czystej estetyki oraz intuicji i wewnętrznego wglądu jako podstawowych metod pracy reżysera.

Filmografia

1999 Max / Maxhumain / Max (short)

1999 Jeńcy / Prisioneros / Prisoners (short)

2002 Japón / Japón / Japan

2004 Filmando Batalla en el cielo

2005 Bitwa w niebie / Batalla en el cielo / Battle in Heaven

2007 Ciche światło / Stellet licht / Silent Light

2010 To jest królestwo moje / Este es mi reino / This Is My Kingdom (segment in Rewolucja / Revolución / Revolution)

2012 Post tenebras lux / Post Tenebras Lux

Opracowanie: Krzysztof Świrek

Artykuły o filmie

Film w internecie

Twórcy

reżyseria Carlos Reygadas
scenariusz Carlos Reygadas
zdjęcia Diego Martínez Vignatti, Thierry Tronchet
montaż Daniel Melguizo, Carlos Serrano Azcona, David Torres Labansat
dźwięk Gilles Laurent, Ramón Moreira
obsada Alejandro Ferretis, Magdalena Flores, Yolanda Villa, Martín Serrano, Rolando Hernández, Bernabé Pérez, Fernando Benítez, Carlos Reygadas
producent Carlos Reygadas, Jaime Romandia
produkcja No Dream Cinema, Mantarraya Producciones, Hubert Bals Fund, Solaris Film, Instituto Mexicano de Cinematografía
właściciel praw Coproduction Office
polski dystrybutor Gutek Film
język hiszpański
barwa kolor