Tytuł ostatniego filmu reżysera, który choć zbliża się do sześćdziesiątki, ma na koncie zaledwie kilka pełnometrażowych fabuł, odzwierciedla także jego pozycję w środowisku. Po skandalu wokół Więźnia nienawiści Kaye został wyklęty przez Hollywood. Dziś z goryczą opowiada o świecie widzianym oczyma nauczyciela-idealisty, który z trudem zachowuje zdrowie psychiczne w koszmarnych warunkach amerykańskiej szkoły publicznej. Na tym ciągłym placu boju jedynie dystans i chłód emocjonalny pozwalają przeżyć, zwłaszcza gdy wszędzie czają się demony bolesnej przeszłości.
Kaye nie boi się wykorzystywać eksperymentalnych formuł popularnych w wideoklipach, łączy elementy dokumentalne i fabularne, sceny aktorskie uzupełnia wstawkami animowanymi, bazuje na schematach gatunkowych, konsekwentnie budując osobistą, przejmującą wypowiedź, której nie sposób odbierać z dystansem.
Urodzony w 1952 roku w Londynie, wielokrotny zdobywca nagród Grammy za teledyski, piosenkarz, tekściarz i artysta. Autor wideoklipów dla takich twórców, jak Soul Asylum, Red Hot Chili Peppers i Johnny Cash. Za rolę w jego debiucie fabularnym pt. Więzień nienawiści – w nielinearny sposób opowiedzianej historii o rasizmie – Edward Norton otrzymał Oscara. Problemy z montażem filmu wpędziły reżysera na wiele lat w konflikt z Hollywood, a jego nazwisko usunięto nawet z czołówki filmu. Z kolei nominowany do Oscara i Independent Spirit Award dokument Lake of Fire jego autorstwa dotyczył debaty aborcyjnej – Kaye zmuszony był więc wyprodukować go za własne pieniądze. Poza teledyskami, filmami fabularnymi i dokumentalnymi tworzy także krótkometrażówki, na przykład This Is Not Sex, którą można obejrzeć w sieci.
1998 Więzień nienawiści / American History X
2004 Snowblind
2006 Lake of Fire (dok. / doc.)
2007 Lobby Lobster
2009 Black Water Transit
2011 Z dystansu / Detachment