Punkt wyjścia filmu Czerwony stan jest charakterystyczny dla thrillera: trzech nastolatków liczących na niezobowiązujący seks wpada w pułapkę zastawioną przez obłąkanego kaznodzieję i jego współwyznawców. Chłopcy trzymani na oddalonej od miasta farmie zmuszeni są znosić tortury i upokorzenia, czekając na niechybną śmierć. Przyjazd policji jedynie pogarsza sprawę…
Kevin Smith znalazł nowy środek artystycznego wyrazu. Ten amerykański prześmiewca – nietypowo dla siebie – w swoim najnowszym dziele sięgnął po mieszankę horroru i filmu sensacyjnego. Czerwony stan jest mocnym policzkiem wymierzonym zarówno fundamentalistycznym organizacjom kościelnym, jak i pełnym obłudy instytucjom rządowym. Ameryka, którą pokazuje nam reżyser, to chory, toczony rakiem organizm – chyba jeszcze w żadnym swoim filmie Kevin Smith nie zdecydował się zająć tak radykalnego stanowiska.
Jedna z ikon amerykańskiego kina niezależnego – reżyser, producent, aktor i scenarzysta. Kiedy nie kręci filmów, zajmuje się pisaniem historii komiksowych i udziela się w internetowych audycjach radiowych. Urodził się przed 40 laty w New Jersey. To właśnie tam, na znanych sobie ulicach, wśród kolegów i sąsiadów, osadził akcję swoich pierwszych filmów. Po odniesieniu finansowego sukcesu dołączył co prawda do „głównego nurtu” w kinematografii, lecz pozostał wierny zasadom kina autorskiego.
1994 Clerks: Sprzedawcy / Clerks
1997 W pogoni za Amy / Chasing Amy
1999 Dogma
2001 Jay i Cichy Bob kontratakują / Jay and Silent Bob Strike Back
2008 Zack i Miri kręcą porno / Zack and Miri Make a Porno
2011 Czerwony stan / Red State