Jeden z najświetniejszych przykładów wyrafinowanego formalnie i estetycznie nowego kina węgierskiego. Początek XX wieku, prowincjonalny szpital dla psychicznie chorych. Do sióstr i lekarzy – preferujących surowe i ewangelizacyjne metody – przyjeżdża znany doktor-opiumista z nowinkami w postaci psychoanalizy i terapeutycznego podejścia do pacjentów. Konflikt staje się tylko kwestią czasu. Uwagę lekarza zwraca schizofreniczka, która w chwilach nawiedzeń zapisuje setki stronic notatek. Między doktorem a pacjentką rodzi się specyficzna, perwersyjna relacja, podsycana jej zakochaniem i wiarą oraz jego pożądaniem i literackimi ambicjami. Reżyser dokonał tu mistrzowskiej rekonstrukcji – czy też kreacji, głęboko zanurzonej w stylistyce epoki – szczególną uwagę przywiązując do rekwizytów, na czele z szerokim repertuarem pieczołowicie zebranych narzędzi chirurgicznych używanych do „leczenia obłąkanych”. To scenografia stylizowana i malarska, ze szczególnym użyciem wnętrz i świateł. Dzięki nim nie tylko zanurzamy się w miejscu i czasie, lecz także wchodzimy w głąb umysłów dwojga głównych bohaterów. Detal po detalu, z dźwiękami i fakturami namacalnymi aż do bólu.
Film pokazywany w ramach Partnerstwa z MFF w Cottbus.
Moscow IFF 2007 – Best Actress; Hungarian Film Week 2007 – Best Director, Best Cinematographer, Best Sound; Critics Award, Fantasporto 2008 – Directors’ Week Award for Best Actress, Directors’ Week Award for Best Film
Urodził się w 1958 roku w Budapeszcie, gdzie ukończył dramatopisarstwo i reżyserię na Akademii Teatru i Filmu. W kinie mierzył się zarówno z prozą Kafki w Zamku, jak i z dramatem Büchnera i legendą Herzoga w Woyzecku. Największą sławę przynieśli mu Bracia Witman, film pokazywany w sekcji Un Certain Regard w Cannes, oraz oryginalnie opowiedziana nowela dla Fundacji Shoah Spielberga, Eyes of the Holocaust. W latach 1976–1980 pracował w Teatrze Narodowym w Budapeszcie (m.in. Widma, Tramwaj zwany pożądaniem), a w ostatniej dekadzie związał się z American Repertory Theater, gdzie był dyrektorem i wyreżyserował siedem spektakli (m.in. Wujaszek Wania czy Marat/Sade). Obecnie pracuje w Rosji nad filmem Wielki zeszyt.
1983 Tavaszi zápor (short)
1990 Szédülés / Donʼt Disturb!
1994 Woyzeck
1997 Bracia Witman / Witman fiúk / The Witman Boys
2000 Holocaust szemei / Eyes of the Holocaust (dok. / doc.)
2007 Opium: dziennik kobiety szalonej / Ópium: Egy elemebeteg nö naplója / Opium – Diary of a Madwoman