English
zaloguj / zarejestruj

Uwodząc dla rewolucji

Pauline Boudry, Renate Lorenz
Charming for the Revolution
Niemcy 2009 / 10’

Film jest urzekający, ale wciąż stanowi pracę. Pracę nad angażowaniem się w żądanie tego, co powinno być już nasze.

Pauline  Boudry, Renate Lorenz

 

Puszczając oczko do Jacka Smitha, a także do historii haseł kina queer i feminizmu, takich jak pensja za pracę w gospodarstwie domowym!, film ten przedstawia „gospodynię domową” jako niejednoznaczną postać z otwartą przyszłością. Dodatkowe odniesienia są przeróżne, od Deleuze’a i Guattariego, przez opisywane u Waltera Benjamina wyprowadzanie żółwi na spacer w proteście przeciwko bezdusznej dyscyplinie industrializacji, po ironiczną krytykę kapitalizmu w Ptakach i ptaszyskach (1966) Pier Paolo Pasoliniego.

Stefanie Schulte Strathaus

Jack Smith

awangardowy reżyser filmowy, przedstawiciel nurtu queer w Nowym Kinie Amerykańskim, fotografik, aktor, pionier performance'u, wielbiciel starych hollywoodzkich filmów klasy B. Urodził się w Columbus (Ohio) w 1932 roku, dorastał w Teksasie, do Nowego Jorku przyjechał w 1953 roku, by we wczesnych latach 60. stać się ikoną undergroundu w Greenwich Village. Znajdując się pod wpływem transgenderowego The Playhouse of The Ridiculous, grupy teatralnej Johna Vaccaro i Ronalda Tavela, był prekursorem filmowego campu, który z kolei wpływał na twórczość Andy'ego Warhola, wczesnego Johna Watersa, Kena Jacobsa, George'a Kuchara, Scotta i Beth B, a w teatrze i sztuce performance'u miał wpływ na Roberta Wilsona, Charlesa Ludlama, Cindy Sherman, Richarda Foremana. Jack Smith zmarł na AIDS 25 września 1989 roku w Nowym Jorku.

Filmografia

1950–1966 Porządne istoty / Respectable Creatues (short)

1960 Przestymulowany / Overstimulated (short)

1962 Taśma klejąca / Scotch Tape (short)

1963 Płonące istoty / Flaming Creatures

1963 Normalna miłość / Normal Love

1963 Żółta sekwencja / The Yellow Sequence (short)

1967 Ziele z wyspy Technikolor / Reefers of the Technicolor Island / Jungle Island (short)

1967–1970 (1998) Byłam panem Yvonne De Carlo / I Was a Male Yvonne De Carlo (short)

1968 Bez prezydenta / No President

1969 Piosenka do wynajęcia / Song for Rent (short)

1970 Ujęcia bez tytułu / Untitled Film Rushes

1971 Północ w Plaster Foundation / Midnight at the Plaster Foundation (short)

1978 Sinbad z Bagdadu / Sinbad of Baghdad (short)

1979 Oszołomy / Hot Air Specialists (short)

Pauline Boudry

Związana z Berlinem artystka wykorzystująca film, wideo i instalacje. Zajmuje się tematyką genderową i postkolonialną. Jest też współzałożycielką queerowej grupy muzycznej Rhythm King and her Friends. Od kilku lat współpracuje na stałe z Renate Lorenz, przy filmach, wystawach i instalacjach.

Wybrana filmografia

2004 Copy Me – I Want to Travel (co-dir.)

2006 Sometimes You Fight for the World, Sometimes You Fight for Yourself (co-dir.)

2009 Uwodząc dla rewolucji / Charming for the Revolution (co-dir.)

Renate Lorenz

Kuratorka, artystka i autorka publikacji akademickich. Wykładała Queer Studies na Akademii w Hamburgu, obecnie pracuje na berlińskim Free University. Wydała m.in. książkę CopyshopPractices of Art and Counterpublic (1993). Od kilku lat współpracuje przy projektach artystycznych z Pauline Boudry.

Wybrana filmografia

2004 Copy Me – I Want to Travel (co-dir.)

2006 Sometimes You Fight for the World, Sometimes You Fight for Yourself (co-dir.)

2009 Uwodząc dla rewolucji / Charming for the Revolution (co-dir.)

Twórcy

reżyseria Pauline Boudry, Renate Lorenz
scenariusz Pauline Boudry, Renate Lorenz
zdjęcia Bernadette Paaßen
montaż Pauline Boudry, Renate Lorenz
muzyka Karin Michalski, Rashad Becker
obsada Werner Hirsch
producent Susanne Sachße
produkcja Arsenal – Institut für Film und Videokunst
właściciel praw Arsenal – Institut für Film und Videokunst
język angielski
barwa kolor