English
zaloguj / zarejestruj

Płonące istoty

Jack Smith
Flaming Creatures
USA 1963 / 43’

Pojawił się znikąd na początku 1963 roku, został zakazany rok później – film Płonące istoty stworzył zupełnie nową formę kina glamour. Ta 43-minutowa seria egzotycznych obrazów, okraszonych przestarzałą muzyką pop, stanowi skrzyżowanie artyzmu Josefa von Sternberga z delirycznym filmem amatorskim o transwestytach (choć transwestyci to nienajlepsze określenie na grono arabskich konkubin, hiszpańskich tancerek, blond wampirów i zmysłowych bitników, z których część to prawdziwe kobiety). Zgodnie ze swą pragmatyczną estetyką, Smith wykorzystał tu starą, czarno-białą taśmę, nadając obrazom migoczącą ulotność świata na wpół pochłoniętego przez żar własnych pragnień. Jednocześnie prymitywny i skomplikowany, zabawny i przejmujący, spontaniczny i wystudiowany, szalony i apatyczny, rubaszny i delikatny, energiczny i nostalgiczny, odważny i wyszukany, świeży i wyblakły, niewinny i wymęczony, wysoki i niski, surowy i ugotowany, podziemny i nieziemski, czarno-biały i biało-biały, skomponowany i chaotyczny, perwersyjny i ubogi, film Płonące istoty jest dziełem nowatorskim. Gdyby Jack Smith nie stworzył nic poza tym niesamowitym fenomenem, wciąż byłby wymieniany wśród największych wizjonerów kina amerykańskiego.

J. Hoberman / Live Film! Jack Smith!*

* Katalog festiwalu Live Film! Jack Smith!, **Five** Flaming Days in a Rented World!, Berlin, 28 października – 1 listopada 2009. Festiwal zorgnizowany przez Arsenal – Institut für Film und Videokunst und am HAU/Hebbel am Ufer

nagrody

Fifth Independent Film Award 1963

Jack Smith

awangardowy reżyser filmowy, przedstawiciel nurtu queer w Nowym Kinie Amerykańskim, fotografik, aktor, pionier performance'u, wielbiciel starych hollywoodzkich filmów klasy B. Urodził się w Columbus (Ohio) w 1932 roku, dorastał w Teksasie, do Nowego Jorku przyjechał w 1953 roku, by we wczesnych latach 60. stać się ikoną undergroundu w Greenwich Village. Znajdując się pod wpływem transgenderowego The Playhouse of The Ridiculous, grupy teatralnej Johna Vaccaro i Ronalda Tavela, był prekursorem filmowego campu, który z kolei wpływał na twórczość Andy'ego Warhola, wczesnego Johna Watersa, Kena Jacobsa, George'a Kuchara, Scotta i Beth B, a w teatrze i sztuce performance'u miał wpływ na Roberta Wilsona, Charlesa Ludlama, Cindy Sherman, Richarda Foremana. Jack Smith zmarł na AIDS 25 września 1989 roku w Nowym Jorku.

Filmografia

1950–1966 Porządne istoty / Respectable Creatues (short)

1960 Przestymulowany / Overstimulated (short)

1962 Taśma klejąca / Scotch Tape (short)

1963 Płonące istoty / Flaming Creatures

1963 Normalna miłość / Normal Love

1963 Żółta sekwencja / The Yellow Sequence (short)

1967 Ziele z wyspy Technikolor / Reefers of the Technicolor Island / Jungle Island (short)

1967–1970 (1998) Byłam panem Yvonne De Carlo / I Was a Male Yvonne De Carlo (short)

1968 Bez prezydenta / No President

1969 Piosenka do wynajęcia / Song for Rent (short)

1970 Ujęcia bez tytułu / Untitled Film Rushes

1971 Północ w Plaster Foundation / Midnight at the Plaster Foundation (short)

1978 Sinbad z Bagdadu / Sinbad of Baghdad (short)

1979 Oszołomy / Hot Air Specialists (short)

Twórcy

reżyseria Jack Smith
scenariusz Jack Smith
zdjęcia Jack Smith
montaż Jack Smith
muzyka Tony Conrad
obsada Frances Francine, Sheila Bick, Joel Markman, Mario Montez (as Delores Flores)
producent Jack Smith
właściciel praw Gladstone Gallery
źródło kopii Arsenal – Institut für Film und Videokunst
język angielski
barwa cz.-b.