English
zaloguj / zarejestruj

Amalgamat

Werner Nekes
Amalgam
RFN 1976 / 72’

Dywizjonizm (a później puentylizm) jest techniką malowania plamami czystych barw, które mieszając się na siatkówce patrzącego oka, tworzą kolory uzupełniające. Pełne światła XIX-wieczne malarstwo impresjonistów i postimpresjonistów opiera się, tak jak kino, na niedoskonałości ludzkiego wzroku. Amalgamat to kolejny krok Wernera Nekesa w stronę ukazania malarskich możliwości filmowego medium. Realizacja postulatu Louisa Delluca o filmie jako malarstwie światłem. W czterech krótkich metrażach – Supeł, Sieć, Tekstura i Splot (Knoten, Gewebe, Textur, Geflesht) – niemiecki reżyser kreuje filmowe obrazy, które poprzez eksperymenty z taśmą, techniczne i montażowe zabiegi odwołują się do malarstwa, jednocześnie zgłębiając czynnik właściwy dla kina, czyli ruch. W pierwszej części pokazana na stopklatkach i w zwolnionym tempie scena każe zastanowić się, czy iluzję ruchu wywołują migoczące punkty, czy rzeczywisty ruch taśmy filmowej. Wielokrotne ekspozycje i zapętlenia w ukazujących ciała modelek Sieci i Teksturze uabstrakcyjniają obraz i zwracają uwagę na grę świateł. Na końcu reżyser powraca do puentylizmu, by w serii różnorodnych ujęć (krajobrazowych i figuralnych) w pełni rozwinąć ideę filmowego malarstwa, dając widzowi nowe doznania wizualne.

Marta Miś

Werner Nekes

niemiecki artysta, od lat 60. XX wieku tworzący eksperymentalne filmy i sztukę wideo, kolekcjoner i wykładowca. Urodził się w 1944 roku w Erfurcie, studiował lingwistykę i psychologię we Freiburgu. W 1964 roku przeniósł się do Bonn i stanął na czele uniwersyteckiego klubu filmowego, przyjaźniąc się z filmowcami i innymi artystami, m.in. z Dore O., jego późniejszą współpracowniczką i partnerką życiową. Sam zaczął malować w 1965, eksperymentując z różnymi technikami i materiałami, zaczął też kręcić filmy najpierw na taśmie 8 mm, potem 16 mm. Jego celem stało się uwolnienie filmu od klasycznej narracji i psychologii, zwrot ku strukturze i pierwotnym filmowym jakościom.

Filmografia

1965 Tom Doyle i Eva Hesse / Tom Doyle und Eva Hesse / Tom Doyle and Eva Hesse (short)

1966 Falstart / Fehlstart / The False Start (short)

1966 Start / The Start (short)

1966 Przedmiot / Artikel / The Item (short)

1967 Łuk / Bogen / The Bow (short)

1967 Cięcia dla ABABA / Schnitte für ABABA / Cuts for ABABA (short)

1967 cip cip cip / put-putt / chick, chick, chick (short)

1967 jüm-jüm (short, co-dir.)

1967 Seminarium / Das Seminar / The Seminar (doc., co-dir.)

1967 gurtrug nr 1 / gurtrug Nr. 1 / gurtrug no. 1 (short)

1967 gurtrug nr 2 / gurtrug Nr. 2 / gurtrug no. 2 (short)

1967 Bo nikt nie wie o tym / Ach wie gut, daß niemand weiß / Oh, I Am Glad That Nobody Knew (short)

1967 C/iało / K/örper / B/ody (short)

1967 Filmy drapane, kąsane, naświetlane, dziurawione i łatane / Kratz-, Beiß-, Licht-, Loch- und Flickerfilme / Scratch, Bite, Light, Hole and Patch Movies

1967 Operacja / Operation / The Operation (short)

1968 vis-à-vis (short)

1968 Film grupowy / Gruppenfilm / The Group Movie (short)

1968 Zipzibbelip (short)

1968 Mamo, tam stoi mężczyzna / Mama, da steht ein Mann / Mama, There’s a Man Standing There (short)

1968 Walka Tarzana z gorylem / Tarzan’s Kampf mit dem Gorilla / Tarzan’s Fight with the Gorilla (short)

1968 Mucząca krowa / Muhkuh / The Moo-Cow (short)

1968 Kelek

1965–1969 Palimpsest

1969 Mgławica / Nebula

1970 Abbandono (short)

1971 Spacecut

1972 T-WO-MEN

1972 Z Altony / Aus Altona / From Altona (short)

1973 Arbatax (short)

1973 Otomana / Diwan / The Divan

1974 Makimono (short)

1975 Photophthalmia (short)

1976 Amalgamat / Amalgam

1976 Falun (short)

1977 Lagado

1978 Mirador

1978 Bei der Lichtbildnerin (short)

1979 Horly (short)

1979 Hurrycan

1979 Mała noc / Little Night (short)

1980 Peggy i inni lub gdzie są awangardowcy? / Peggy und die anderen oder Wer trägt die Avantgarde? / Peggy and the Others or Who Carries the Avant-Garde? (co-dir.)

1981 Beuys (short, co-dir.)

1980 Uliisses

1982 Nekes (doc., co-dir., short)

1982 Spojrzenie ze zgodnego więzienia / Blick aus dem harmonischen Gefängnis / A Look from the Harmonious Prison (short)

1983–1985 Optyczne abecadło / Optisches ABC / Optical ABC

1985 Johnny Flash

1986 Media Magica I – Film przed filmem / Media Magica I – Was geschah wirklich zwischen den Bildern? / Media Magica I – Film Before Film (doc.)

1988 Archeologia filmu / Vorgeschichte des Films / The Archeology of Film

1992 Mitchell Feigenbaum (short, co-dir.)

1993–1996 Światowy teatr cieni, I–IX / Schattentheater der Welt, I–IX / The Shadow Theatre of the World, I–IX (video, doc.)

1995 Anthony Moore – muzyk / Anthony Moore – Musician (video)

1995 Aus der Meistergilde der Schüttelreimer (video)

1996 Media Magica II – Co się kryje za obrazem / Media Magica II – Durchsehekunst / Media Magica II – Beyond the Image (doc.)

1996 Media Magica III – Ożywione obrazy / Media Magica III – Belebte Bilder / Media Magica III – Pictures Come to Life (doc.)

1996 Media Magica IV – Wielotysięczny seans filmowy / Media Magica IV – Vieltausendschau / Media Magica IV – Multi-Thousand Picture Show (doc.)

1996 Media Magica V – Obraz i przestrzeń / Media Magica V – Bild-Raum / Media Magica V – The Ambiguous Image and Space (doc.)

1996 Media Magica VI – Cudowny bębenek / Media Magica VI – Wundertrommel / Media Magica VI – The Magic Drum (doc.)

1997 Dzień malarza / Der Tag des Malers / The Day of the Painter

2004 Teatr cieni Richarda Bradshawa / Richard Bradshaw’s Shadowtheater / Richard Bradshaw’s Shadow Theatre

2008 Loplop (short)

Opracowanie: Marta Miś

Artykuły o filmie

Film w internecie

Twórcy

reżyseria Werner Nekes
scenariusz Werner Nekes
zdjęcia Werner Nekes
montaż Werner Nekes
muzyka Anthony Moore
producent Werner Nekes
właściciel praw Werner Nekes
język bez dialogów
barwa kolor