English

Mapa raju utraconego

Hisayasu Satô
Survey Map of a Paradise Lost / Shitsurakuen sokuryô chizu
Japonia 1988 / 66’

Nukada jest dziennikarzem, który bada podziemny świat klubów oferujących seks przez telefon. Jest wstrząśnięty, gdy dowiaduje się, że jedna z kobiet, z którymi przeprowadza wywiad – Midori, pracownica Banana Club – jest wplątana w brutalną śmierć klienta, Kihary, pracownika dużej firmy telekomunikacyjnej. Nukada odkrywa niezwykły związek między Midori a wdową po Kiharze. Dalsze śledztwo prowadzi go do odkryć bardziej skomplikowanych, niż ktokolwiek mógłby sobie wyobrazić…

Pierwotnie ten film trafił na ekrany „różowych kin” pod tytułem Punkt skupienia: Podsłuch (Hâdo fôkasu: nusumigiki). To wstrząsający, inteligentny thriller psychologiczny zainspirowany Rozmową (1974) Francisa Forda Coppoli. Utwór Satô umiejętnie nawiązuje do wielu wątków związanych z dziełem tego amerykańskiego reżysera, ukazując współczesną dystopię zaludnioną samotnikami i wykolejeńcami, gdzie technologia, komercja i przemoc są głównymi kanałami komunikacji. W filmie w roli Kihary występuje Kazuhiro Sano, jeden z reżyserów grupy Czterech Diabłów (shitennô), a Yutaka Ikejima, który gra tu drugoplanową rolę Katô, stanie się niebawem jednym z najpopularniejszych twórców filmowych nowego millenium.

Jasper Sharp

Hisayasu Satô

Urodził się w 1959 roku. Jest jednym z czterech „różowych reżyserów” (obok Takahisa Zezego, Toshikiego Satô i Kazuhiro Sano), którzy na początku lat 90., dzięki swym kontrowesyjnym dziełom, zostali określeni mianem Czterech Diabłów (shitennô). Pracując w wytwórni filmowej Shishi Pro Kana Mukaiego, Satô zadebiutował cztery lata wcześniej niż pozostali, w 1985 roku, filmem Przekłamany dotyk (Kurutta shokukaku). Inne jego filmy to na przykład: Fuga w rytmie alfa i beta (Alpha to beta no fûga, 1989), Urodziny (Tanjôbi, 1993) oraz Miłość minus zero równa się nieskończoność (Iyarashii hitozuma: nureru, 1994). W 1995 roku ukazały się dwa filmy tego reżysera: Sypialnia (Shisen-jô no aria, 1992) oraz Muskuł (Kurutta Butokai, 1989) – utwór o tematyce gejowskiej pokazany na festiwalu filmowym w Rotterdamie. Ostatni „różowy film” w reżyserii Satô, Delikatna skóra (Yawarakai hada), trafił na ekrany kin w 1998 roku. Od tego czasu artysta ów zajął się twórczością należącą do głównego nurtu kina. Jego najnowsze dzieło to Miłość, odraza, Lulu i Ayano (Namae no nai onnatachi) z 2010 roku.

Wybrana filmografia

1987 Himitsu no hanazono / The Secret Garden

1988 Mapa raju utraconego / Shitsurakuen sokuryô chizu / Survey Map of a Paradise Lost

1989 Kurutta butô-kai / Muscle

1992 Shisen-jô no aria / The Bedroom

1996 Megyaku / Naked Blood

2010 Love & Loathing & Lulu & Ayano / Namae no nai onnatachi

Opracowanie: Jasper Sharp

Twórcy

reżyseria Hisayasu Satô
scenariusz Shirô Yumeno
zdjęcia Satoshi Shimomoto
montaż Shôji Sakai
muzyka Takashi Akutagawa
obsada Rio Yanagawa, Kiyomi Itô, Kazuhiro Sano, Yutaka Ikejima
producent Daisuke Asakura
produkcja Kokuei
właściciel praw Stance Company
źródło kopii Shintoho
język japoński