Amelita − żona, matka i babka zarazem − zarabia na codzienne wydatki prowadząc zakłady w jueteng, nielegalnej grze liczbowej, będącej rozrywką dla mieszkańców miejskich slumsów. Wiara w Boga daje Amelicie siłę, a numerologia pozwala jej odnaleźć sens w zmiennych kolejach losu. Jednak bohaterkę wciąż prześladuje wspomnienie śmierci syna - żołnierza. Kiedy odwiedza jego grób, przypadkowy pocisk mija ją o cal, ale zabija niewinnego przechodnia. Amelita chce zrozumieć - dlaczego...
MFF Saloniki 2006
The Bet Collector Jeffreya Jeturiana wychodzi od obserwacji jednej prostej kobiety. Kamera śledzi Amy, kiedy ta namawia sąsiadów do wykupywania zakładów, sprzecza się z mężem i, nieproszona, udziela rad młodej kobiecie. Powoli jednak Amy objawia się nam jako bardziej złożona, wielowarstwowa postać, a jej historia nabiera rozpędu. Jeturian docenia uroki melodramatu, dlatego The Bet Collector ma w sobie duży ładunek dramatyzmu i cierpienia, jednak obserwacyjny styl przełamuje atmosferę typową dla tego gatunku. Akcja The Bet Collector rozgrywa się na ulicach i w robotniczych domach w Manili i tworzy szczegółowy portret życia, przeżywanego w nadziei na jedno maleńkie zwycięstwo.
Cameron Bailey, MFF Toronto 2006
Jeffrey Jeturain studiował komunikację w mediach elektronicznych na University of Philippines. W 1983 r. rozpoczął pracę w produkcji filmowej i przez 15 lat pokonywał kolejne etapy, od asystenta produkcji, przez inspicjenta, dyrektora artystycznego, scenografa aż po asystenta reżysera, aby w 1998 r. zostać samodzielnym reżyserem. Jego debiutancki obraz, Sana pag-ibig na (1998) został bardzo dobrze przyjęty przez krytykę, a kolejne filmy: Pila-balde (1999) i Tuhog
(2000) były nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmowych.
Filmografia:
1998 Sana pag-ibig na / Enter Love
1999 Pila-balde / Fetch a Pail of Water
2001 Tuhog / Larger Than Life
2004 Bridal Shower
2004 Minsan pa
2005 Bikini Open
2006 Kubrator/ The Bet Collector