Zabawy z bronią spowodowały wielki wybuch międzynarodowej sławy Michaela Moore’a. Filmowiec, który zadebiutował nagradzanym na całym świecie filmem dokumentalnym Roger i ja, przez całą dekadę lat 90. szukał dla siebie miejsca. Realizował nagradzane programy telewizyjne, próbował kręcić komedie fabularne, pisał artykuły i książki, w których atakował amerykańskie korporacje. Znany był w świecie anglosaskim, ale do światowej widowni trafił dopiero Zabawami z bronią.
W tym pamflecie o prawie posiadania broni i jego konsekwencjach są wszystkie cechy stylu Moore’a, pozytywne i negatywne: aktualny temat, obecność na ekranie samego reżysera z ciągłym komentarzem, autentyczny entuzjazm twórcy i jego duże poczucie humoru, ale też demagogia i populistyczne chwyty pod publikę. I jako filmowiec, i jako publicysta Moore ma tylu zwolenników, co wrogów.
Zabawy z bronią stały się w 2002 roku najbardziej kasowym dokumentem w historii. Już samo to pokazuje, że Moore trafił z tematem. Ale w przypadku jego filmów równie ważny jak temat jest ton opowiadania. Niewielu dokumentalistów potrafi z taką swadą, dowcipem i entuzjazmem mówić o rzeczach ważnych. Po seansie jego filmów można narzekać na socjotechniczne sztuczki twórcy, można krytykować go za chwyty rodem z radzieckiej agitki, ale trudno zaprzeczyć, że wciągnął widza do dyskusji. A w końcu w dokumencie walczącym o lepszy świat właśnie o to chodzi, żeby seans nie zakończył się wzruszeniem ramionami.
Michał Chaciński
Oscar 2003 – najlepszy dokument pełnometrażowy, Cannes IFF 2002 – nagroda na 55. rocznicę festiwalu, San Sebastián IFF 2002 – nagroda publiczności, São Paulo IFF 2002 – nagroda publiczności, Vancouver IFF 2002 – najbardziej popularny film, Independent Spirit Awards 2003 – najlepszy dokument, César 2003 – najlepszy film zagraniczny
Urodzony w 1954 roku w stanie Michigan. W wieku 22 lat założył własne pismo. Kiedy jako pracownik „Mother Jones” chciał opisać proces zamykania fabryki General Motors w swojej rodzinnej miejscowości, właściciele go zwolnili. Moore ich zaskarżył i w ramach ugody otrzymał 58 tys. dolarów, za które nakręcił film Roger i ja (1989) o zamykanej fabryce GM. Obraz okazał się wielkim sukcesem i rozpoczął karierę Moore’a jako multimedialnego komentatora społeczno-politycznego. W latach 90. Moore realizuje szereg programów dla telewizji, jest gospodarzem cyklu TV Nation w BBC, publikuje także bestseller Downsize This! o polityce amerykańskich korporacji. Ostatnia dekada to szczyt jego kariery. Dokumenty reżysera konkurują w box office z filmami fabularnymi, a on sam zdobył Oscara, Złotą Palmę, Césara i kilka tuzinów innych nagród.
1989 Roger i ja / Roger and Me (dok. / doc.)
1997 The Big One (dok. / doc.)
2002 Zabawy z bronią / Bowling for Columbine (dok. / doc.)
2004 Fahrenheit 9.11 / Fahrenheit 9/11 (dok. / doc.)
2007 Sicko (dok. / doc.)
2009 Kapitalizm, moja miłość / Capitalizm: A Love Story (dok. / doc.)