Między słowami to przykład tego, jak zmieniło się Hollywood w ostatniej dekadzie i czym może być kino „niezależne” dzięki hollywoodzkiemu wsparciu. Producentem filmu jest Focus Features, podmiot należący do hollywoodzkiego studia Universal. Jeszcze dziesięć lat wcześniej scenariusz, w którym sednem jest to, co na ekranie się nie dzieje i czego się nie mówi, nie miałby szans na realizację za hollywoodzkie pieniądze. Tymczasem w ostatniej dekadzie projekty tego typu (niewielki budżet, kilka rozpoznawalnych nazwisk rezygnujących z normalnej gaży oraz dobry scenariusz) były codziennością. Wszystko finansowane przez duże studio w nadziei na przyzwoite zyski dzięki niewielkim kosztom. Film Coppoli zaskoczył skalą sukcesu i należy do wielkich triumfów dekady, również kasowych.
Fabuła to jedna z jazd obowiązkowych kina niezależnego: dwójka obcych ludzi spotyka się w obcym mieście. Sukces takich opowieści zależy od chemii między postaciami, a tutaj można ją kroić nożem. Reżyserka znalazła też idealny melancholijno-komiczny ton. To film dialogu niewerbalnego – spojrzeń, półuśmiechów, przemilczanych końcówek zdań, wzajemnego zrozumienia sytuacji bez potrzeby jej komentowania. Sofia Coppola jest modelem reżyserskiego opanowania. Niewielu reżyserów ufa na tyle widzowi, by pozostawić go sam na sam z postaciami, bez potrzeby wyjaśniania, co myśleć o kolejnych scenach. Najbardziej dobitnym dowodem jej opanowania jest to, że nawet ona sama nie chciała wiedzieć, co Bob szepnął na ucho Charlotte.
Michał Chaciński
Oscar 2003 – najlepszy scenariusz oryginalny, Złote Globy 2004 – najlepszy film, najlepszy aktor komediowy, najlepszy scenariusz filmowy, Athens IFF 2003 – najlepszy film, BAFTA Awards 2004 – najlepszy aktor, najlepsza aktorka, najlepszy montaż, César 2005 – najlepszy film zagraniczny, Association of Polish Filmmakers Critics Awards 2005 – najlepszy film zagraniczny
Urodzona w 1971 roku w Nowym Jorku. Najmłodsze dziecko Francisa Forda Coppoli. Jako niemowlę występowała w filmach ojca (m.in. w scenie chrztu w pierwszym Ojcu chrzestnym). Pierwszą rolę poza kręgiem rodzinnym zagrała u Tima Burtona w filmie Frankenweenie (1984). Jej najbardziej znaną rolą pozostaje ta, za którą najbardziej ją krytykowano: Mary Corleone w Ojcu chrzestnym III (Złota Malina 1990). Po tym filmie postanowiła zakończyć karierę aktorską. Dekadę później prezentuje swój debiut reżyserski, Przekleństwa niewinności, i zbiera sporo pozytywnych recenzji. W 2003 roku jej drugi film, Między słowami, jest rewelacją roku, a Coppola zostaje trzecią w historii kobietą (i pierwszą Amerykanką) nominowaną do Oscara za reżyserię. Kolejny film, Maria Antonina, podzielił krytyków, ale najnowsze jej dzieło, Somewhere, zdobyło Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji.
1999 Przekleństwa niewinności / The Virgin Suicides
2003 Między słowami / Lost in Translation
2006 Maria Antonina / Marie Antoinette
2010 Somewhere