W tej dekadzie problem z Woodym Allenem, przynajmniej dla jego wielbicieli, polega na tym, że nowe filmy tego reżysera należałoby rozpatrywać w oderwaniu od jego wcześniejszej filmografii. Wtedy mają szansę się obronić. Allen ma za sobą najsłabszą dekadę w karierze, ale oczywiście i ona miała swoje wzloty i upadki. Po upadku, jakim był Koniec z Hollywood (wówczas najgorszy film Allena w karierze, dziś wyprzedzony przez Sen Kasandry), Życie i cała reszta było wzlotem i próbą lekkiej modyfikacji Allenowskich schematów.
Zasadnicza zmiana dotyczy tu bohaterów – oglądamy perypetie dwójki młodych ludzi, najmłodszej pary w karierze Allena. Reżyser przerywa tu serię coraz bardziej niewiarygodnych romansów i obsadza się w zabawnej drugoplanowej roli mentora, który tylko obserwuje perypetie miłosne dwudziestolatków. To oczywiście dwudziestolatkowie allenowscy, czyli dialogujący językiem i operujący odniesieniami swoich równolatków z lat 70. XX wieku. Nadzwyczajną przyjemnością jest tu śledzenie postaci granej przez Christinę Ricci, zmysłowo fotografowanej przez Dariusa Khondjiego i podającej cięty dialog Allena.
Podczas akcji promocyjnej producent unikał podawania nazwiska Allena i reklamował film jako kolejną komedię romantyczną z gwiazdami. Z jednej strony to sygnał, jak bardzo zmieniła się pozycja Allena w Ameryce. Z drugiej – zbędna ostrożność, bo akurat w przypadku Życia i całej reszty Allen nie miał się czego wstydzić. Jako scenarzysta, aktor i reżyser jest tutaj w formie.
Michał Chaciński
Prawdziwe nazwisko: Allen Konigsberg. Urodzony w 1935 roku na Brooklynie w Nowym Jorku. Już w wieku 15 lat sprzedawał żarty i anegdotki autorom felietonów. Po owocnej karierze komika stand-uppera dostał w 1965 roku zlecenie na scenariusz filmu Co słychać, koteczku?. Rok później zaczął karierę jako samodzielny reżyser. Po serii komedii, których ukoronowaniem była Annie Hall (1977, sukces kasowy i cztery Oscary), w drugiej połowie lat 70. zaskoczył zmianą tonu i serią dramatów. Od tego czasu kręci jeden film rocznie (ma ich na koncie ponad 40). Do końca lat 90. niemal każdym filmem zaskakiwał widzów i krytykę. W ostatniej dekadzie sprawia wrażenie, że głównie odgrzewa stare motywy. Po rozstaniu z wieloletnim producentem i utracie źródeł finansowania w USA zrealizował kilka filmów w Europie, niektóre z nich okazały się sukcesem kasowym i przyniosły Allenowi dobre recenzje.
1977 Annie Hall
1979 Manhattan
1986 Hannah i jej siostry / Hannah and Her Sisters
2003 Życie i cała reszta / Anything Else
2009 Co nas kręci, co nas podnieca / Whatever Works