English

Życie i cała reszta

Woody Allen
Anything Else
USA, Francja, Wlk. Brytania  2003 / 108’

W tej dekadzie problem z Woodym Allenem, przynajmniej dla jego wielbicieli, polega na tym, że nowe filmy tego reżysera należałoby rozpatrywać w oderwaniu od jego wcześniejszej filmografii. Wtedy mają szansę się obronić. Allen ma za sobą najsłabszą dekadę w karierze, ale oczywiście i ona miała swoje wzloty i upadki. Po upadku, jakim był Koniec z Hollywood (wówczas najgorszy film Allena w karierze, dziś wyprzedzony przez Sen Kasandry), Życie i cała reszta było wzlotem i próbą lekkiej modyfikacji Allenowskich schematów.

Zasadnicza zmiana dotyczy tu bohaterów – oglądamy perypetie dwójki młodych ludzi, najmłodszej pary w karierze Allena. Reżyser przerywa tu serię coraz bardziej niewiarygodnych romansów i obsadza się w zabawnej drugoplanowej roli mentora, który tylko obserwuje perypetie miłosne dwudziestolatków. To oczywiście dwudziestolatkowie allenowscy, czyli dialogujący językiem i operujący odniesieniami swoich równolatków z lat 70. XX wieku. Nadzwyczajną przyjemnością jest tu śledzenie postaci granej przez Christinę Ricci, zmysłowo fotografowanej przez Dariusa Khondjiego i podającej cięty dialog Allena.

Podczas akcji promocyjnej producent unikał podawania nazwiska Allena i reklamował film jako kolejną komedię romantyczną z gwiazdami. Z jednej strony to sygnał, jak bardzo zmieniła się pozycja Allena w Ameryce. Z drugiej – zbędna ostrożność, bo akurat w przypadku Życia i całej reszty Allen nie miał się czego wstydzić. Jako scenarzysta, aktor i reżyser jest tutaj w formie.

Michał Chaciński

 

Woody Allen

Prawdziwe nazwisko: Allen Konigsberg. Urodzony w 1935 roku na Brooklynie w Nowym Jorku. Już w wieku 15 lat sprzedawał żarty i anegdotki autorom felietonów. Po owocnej karierze komika stand-uppera dostał w 1965 roku zlecenie na scenariusz filmu Co słychać, koteczku?. Rok później zaczął karierę jako samodzielny reżyser. Po serii komedii, których ukoronowaniem była Annie Hall (1977, sukces kasowy i cztery Oscary), w drugiej połowie lat 70. zaskoczył zmianą tonu i serią dramatów. Od tego czasu kręci jeden film rocznie (ma ich na koncie ponad 40). Do końca lat 90. niemal każdym filmem zaskakiwał widzów i krytykę. W ostatniej dekadzie sprawia wrażenie, że głównie odgrzewa stare motywy. Po rozstaniu z wieloletnim producentem i utracie źródeł finansowania w USA zrealizował kilka filmów w Europie, niektóre z nich okazały się sukcesem kasowym i przyniosły Allenowi dobre recenzje.

Wybrana filmografia

1977 Annie Hall

1979 Manhattan

1986 Hannah i jej siostry / Hannah and Her Sisters

2003 Życie i cała reszta / Anything Else

2009 Co nas kręci, co nas podnieca / Whatever Works

Twórcy

reżyseria Woody Allen
scenariusz Woody Allen
zdjęcia Darius Khondji
montaż Alisa Lepselter
obsada Jason Biggs, Christina Ricci, Danny DeVito, Woody Allen, Fisher Stevens
producent Letty Aronson, Helen Robin
produkcja Dreamworks SKG, Canal +, Granada, Gravier, Perdido
polski dystrybutor SPI International Polska
język angielska