Tak jak dobry sportowiec, świadomy swoich mocnych i słabych stron, film Zapaśnik Darrena Aronofskiego umiejętnie rozgrywa to, w czym jest silny, ukrywając słabości. Siłą jest tutaj główna rola – powracający w wielkim stylu aktor, który z pozycji symbolu seksu zmienił się w symbol autodestrukcji. Wielokrotnie operowana twarz Mickeya Rourke’a i jego zwaliste ciało to instrument, na którym nawet nie trzeba grać, żeby widz podziwiał go w osłupieniu. Historia o podstarzałym zapaśniku, który nie radzi sobie w życiu poza ringiem, ma dzięki niemu ciężar gatunkowy greckiej tragedii, bo rozumiemy, że za fikcją stoi tu rzeczywistość.
Dobrze wpisuje się w to sam sport (?) uprawiany przez bohatera. Dla Europejczyka wrestling to dyscyplina absurdalna i Aronofsky celnie wygrywa jej paradoksy. Wszyscy wiemy o fasadowości tych walk, o rozplanowanych, udawanych ciosach, o symulowanym bólu, Aronofsky zaś pokazuje tu prawdziwy ból, krew i rany. Głupi show dla gawiedzi nabiera głębi i zmienia się w metaforę (znakomity esej o metaforze wrestlingu napisał kiedyś Roland Barthes i film zdaje się do niego nawiązywać, świadomie lub nie).
Reżyser tak umiejętnie operuje obecnością Rourke’a na ekranie, że niemal nieważne są dość konwencjonalna fabuła czy mało wyraziste postaci drugoplanowe. Tytuł każe nam oglądać bohatera. I tego trzymajmy się podczas seansu.
Michał Chaciński
Venice IFF 2008 – Złoty Lew, Złote Globy 2009 – najlepszy aktor w filmie dramatycznym, najlepsza piosenka, BAFTA Awards 2009 – najlepszy aktor, Independent Spirit Awards 2009 – najlepsze zdjęcia, najlepszy film fabularny, najlepszy aktor, Florida Film Critics Circle Awards 2008 – najlepszy aktor, najlepsza aktorka drugoplanowa
Urodzony w 1969 roku na Brooklynie w Nowym Jorku w rodzinie konserwatywnych Żydów. Studiował antropologię i film na Harvardzie. Jego debiut fabularny z 1998 roku, Pi, nagrodzono za reżyserię na festiwalu w Sundance. Jego drugi film, Requiem dla snu, potwierdził nieprzeciętny talent i dał Aronofskiemu przepustkę do pierwszej ligi amerykańskich filmowców. Kolejny projekt okazał się jednak katastrofą produkcyjną – Źródło powstawało przez pięć lat, podczas których zatrzymano produkcję, zmieniono obsadę i przepisano projekt na nowo. Film miał premierę w 2006 roku, spotkał się z najchłodniejszym przyjęciem w karierze reżysera i był kasową porażką. Natomiast następny obraz Aronofskiego, Zapaśnik z 2008 roku, został świetnie przyjęty na całym świecie i otrzymał m.in. Złotego Lwa na festiwalu filmowym w Wenecji.
1991 Supermarket Sweep (kr. m. / short)
1998 Pi / π
2000 Requiem dla snu / Requiem for a Dream
2006 Źródło / The Fountain
2008 Zapaśnik / The Wrestler
2010 Czarny łabędź / Black Swan