Do żadnego innego gatunku bracia Coenowie nie podchodzą tak systematycznie jak do czarnego kryminału. Zaczynali od filmu Śmiertelnie proste, który już w tytule odwoływał się do Dashiella Hammetta (blood simple to zwrot z powieści Krwawe żniwo). Później prezentowali swoje wersje konkretnych powieści w stylu Dashiella Hammetta (Ścieżka strachu to przeróbka Szklanego klucza) i Raymonda Chandlera (Big Lebowski to przeróbka Wielkiego snu). Człowiek, którego nie było jest hołdem dla trzeciego giganta czarnego kryminału, Jamesa M. Caine’a, który akcję osadzał często w kręgu rodzinnym, gdzie intryga dotyczyła zdradzanych mężów lub żon.
Coenowie dialogują tu z dwoma kluczowymi elementami czarnego kryminału. Pierwszym jest kwestia winy i kary. W dziełach noir los jest bogiem bezlitosnym – nawet drobny błąd uruchamia machinę zdarzeń, która dla głównego bohatera kończy się zwykle tragicznie. U Coenów jest odwrotnie: każda śmierć jest w pewnym sensie niewinna, bo grzech popełnił kto inny.
Drugi element czarnego kryminału, który Coenowie reformują, to konstrukcja postaci. Klasyczny bohater noir zwykle wplątuje się w kłopoty z nadmiernej chciwości lub pożądania, a w każdym razie napędza go jakaś pasja. Ed Crane jest inny – to zrównoważony, spokojny, bierny facet, który nawet na romans żony patrzy okiem stoika.
Do czasu Poważnego człowieka był to najbardziej enigmatyczny z filmów Coenów, niemniej pasujący do ich filmografii. Jak w prawie każdym filmie braci tematem jest tu ludzka głupota, która budzi z uśpienia walec losu.
Michał Chaciński
Cannes IFF 2001 – najlepszy reżyser, BAFTA Awards 2002 – najlepsze zdjęcia, London Critics Circle Film Awards 2002 – aktor roku, scenarzysta roku
Bracia Joel (ur. 1954) i Ethan (ur. 1957) Coenowie pochodzą z Minnesoty. Są jak jedna postać w dwóch osobach – nierozerwalni od dzieciństwa, kiedy na kamerze Super 8 zaczęli kręcić własne wersje filmów oglądanych w telewizji. Joel studiował film na New York University, a Ethan filozofię w Princeton. Pracą dyplomową pierwszego był film o kobiecie kochającej się z niesłyszącym kochankiem, która w trakcie stosunku głośno fantazjuje o tym, że kocha się z jego najlepszym przyjacielem siedzącym w drugim pokoju. Pracą dyplomową drugiego była rozprawa o Wittgensteinie. Kiedy połączyli zainteresowania, weszli do grona najważniejszych twórców filmowych świata. Lubią pracować z rodziną – żona Joela (Frances McDormand) gra w ich filmach, a żona Ethana (Tricia Cooke) jest ich montażystką. Nie lubią wiele mówić. Zwłaszcza o swoich filmach.
Wybrana filmografia / Selected filmography:
1984 Śmiertelnie proste / Blood Simple
1996 Fargo
1998 Big Lebowski / The Big Lebowski
2001 Człowiek, którego nie było / The Man Who Wasn’t There
2007 To nie jest kraj dla starych ludzi / No Country For Old Men
2009 Poważny człowiek / A Serious Man