To jeden z najlepszych i najbardziej oryginalnych amerykańskich filmów dekady, a przy okazji jedna z wielkich łamigłówek kina. Najważniejszy scenarzysta ostatniego dziesięciolecia, Charlie Kaufman, spotkał się z reżyserskim oryginałem, Spike’em Jonzem – razem stworzyli filmowy labirynt, w którym bez przerwy trzeba zadawać sobie pytanie, co na ekranie jest prawdziwe, a co jest tylko wytworem wyobraźni bohatera. Każda scena jest znacząca, każdą trzeba zanalizować. Film rozgrywa się na kilku poziomach, a widz nie wie do końca, kiedy z rzeczywistości przeskakujemy do fantazji.
Kaufman napisał scenariusz o trudnościach w adaptacji książki, będący jednocześnie adaptacją i lekcją tego, jak adaptować. Scenarzysta (a za nim bohater) jest przy tym bardzo szczery – część dialogów bezpośrednio zapowiada nam, co wydarzy się w filmie, choć często nie orientujemy się, że chodzi o film, który oglądamy, a nie o ten, który pisze bohater. Kaufman i Jonze są jak iluzjoniści, którzy dokładnie wyjaśniają, na czym będzie polegać sztuczka, po czym robią sztuczkę, i tak nas zadziwiając.
Nie sposób w kilku zdaniach zinterpretować Adaptacji. Dla ułatwienia podam radę, która pomoże w recepcji tego obrazu: uwierzcie bohaterowi. Także wtedy, kiedy mówi, że w jego filmie prawdziwa jest tylko jedna postać.
Michał Chaciński
Oscar 2003 – najlepszy aktor drugoplanowy, Złote Globy 2003 – najlepsza aktorka, najlepszy aktor drugoplanowy, Berlin IFF 2003 – Srebrny Niedźwiedź, BAFTA Awards 2003 – najlepszy scenariusz adaptowany
Urodził się w 1969 roku w stanie Maryland. Od wczesnej młodości był blisko związany ze środowiskiem deskorolkowców, które dokumentował jako fotograf, dziennikarz i filmowiec. Był też przewodniczącym klubu BMX. Od lat 80. pracował jako fotograf w kilku magazynach, które współtworzył. Jest jednym z najwybitniejszych twórców teledysków i reklam, wielokrotnie nagradzanym m.in. przez Gildię Reżyserów. Dla MTV realizował (wraz z Johnnym Knoxvillem i Jeffem Tremaine'em) słynną serię Jackass. Od 2007 roku współtworzy finansowaną m.in. przez MTV telewizję internetową VBS.tv. Jednym ze znaków rozpoznawczych jego reżyserskiej metody jest idealne połączenie pozornie niepasujących do siebie stylistyk, technik i materiałów.
1999 Być jak John Malkovich / Being John Malkovich
2002 Adaptacja / Adaptation
2009 Gdzie żyją dzikie stwory / Where the Wild Things Are