Od lat żaden film Jarmuscha nie podzielił tak widzów. Krytycy albo się w nim zakochiwali (Jim Hoberman: To najlepszy film Jarmuscha od czasu Truposza), albo walili twórcę po twarzy (Rex Reed: Jarmusch to reżyser i scenarzysta z niedostatkiem talentu do uprawiania każdego z tych zawodów).
W The Limits of Control mamy szereg znanych Jarmuschowskich tropów: małomównego samotnika, który nie zna celu swojej wędrówki, enigmatyczne postaci drugoplanowe, opowieść drogi, dużo ukłonów w stronę klasyki kina suspensu, epizody tworzące oddzielne rozdziały filmu itp. Film sprawia wrażenie, jakby Jarmuscha interesował tu eksperyment narracyjny, jakby zadawał sobie pytanie, jakie składowe obrazu można wyciąć, nie tracąc zainteresowania widza. Motywację postaci? Ciąg przyczynowo-skutkowy zdarzeń? Emocjonalne zaangażowanie bohatera?
Widzę dwa sposoby podejścia do tego filmu. Po pierwsze, można tu doświadczyć czystego kina – obrazu, dźwięku, ruchu czy nadzwyczajnej palety barw mistrza kamery, Christophera Doyle’a. To film dla tych, którzy zamiast rozpakować prezent wolą przyglądać się bez końca, w jak piękny papier go zapakowano. Drugie podejście: założyć, że to rzut oka do głowy Jarmuscha, a kolejne sceny tworzą katalog jego fascynacji, od Lee Marvina, przez Wong Kar-Waia, Nicholasa Raya, Tarkowskiego, Hitchcocka, Antonioniego, Almodovára, Blake’a, po spaghetti western. Mało? Wystarczy.
Michał Chaciński
Urodzony w 1953 roku w Akron w stanie Ohio. Jedna z najważniejszych postaci niezależnego kina w historii. Studiował w szkole filmowej New York Univeristy i w Cinémathèque Française. Jego mentorem był Nicholas Ray (reżyser Buntownika bez powodu), u którego także asystował na planie. Dzięki sukcesom swoich pierwszych filmów, zwłaszcza nagrodzonego Złotą Kamerą w Cannes Inaczej niż w raju (1984), stał się symbolem nowego pokolenia niezależnego kina amerykańskiego i ulubieńcem krytyki. Często wykorzystywane przez niego połączenie specyficznego, „suchego” poczucia humoru i statycznych scen stało się na tyle charakterystyczne, że określenie „jarmuschowski” jest dziś zrozumiałe na całym świecie. Laureat m.in. Złotej Palmy na festiwalu filmowym w Cannes za krótki metraż (Kawa i papierosy III, 1994) i zdobywca mnóstwa innych nagród.
1980 Nieustające wakacje / Permanent Vacation
1984 Inaczej niż w raju / Stranger Than Paradise
1986 Down By Law
1991 Noc na Ziemi / Night On Earth
1995 Truposz / Dead Man
2005 Broken Flowers
2009 The Limits of Control