Chciałoby się powiedzieć: fantastyczny pan Wes. Anderson to bodaj najoryginalniejszy głos w amerykańskiej komedii od kilkunastu lat. Uprawiana przez niego komedia charakterów, w której nie ma oczywistych puent i chwytliwych one-linerów, należy do najtrudniejszych i raczej niewdzięcznych podgatunków, skazanych na niszową, inteligencką widownię.
Na poziomie fabularnym każdy jego film to dramat – nieszczęśliwi, zagubieni, sfrustrowani i często niezdolni do empatii ludzie bezskutecznie szukają w sobie nawzajem pocieszenia. Ale scenografia, aktorstwo, dziwna sztywność ruchów, muzyka, sposób kadrowania czy absurdalność sytuacji zmieniają każdy film w tragikomedię. Filmy Andersona potwierdzają starą prawdę, że komedia to tragedia plus czas, czy w tym przypadku – raczej tragedia plus timing. Komediowy timing Andersona jest osobliwy, ale zwykle skuteczny.
To zresztą chyba najlepsze określenie dla Fantastycznego Pana Lisa: film osobliwy. Anderson zekranizował powieść Roalda Dahla i z historii o sprytnym lisie zrobił opowieść o kryzysie wieku średniego. Zastosował przy tym technikę animacji poklatkowej z prawdziwymi kukiełkami. Wrażenie jest jednocześnie oryginalne i znajome – to tradycyjne dla Andersona tematy, typowy dla niego tragikomiczny ton, ale przeniesienie ich do świata zwierząt i specyficzna animacja powodują, że powstał film jakby z innego czasu. W Ameryce pisano, że to kukiełkowy Bergman. Chyba niepotrzebnie szukają odniesień pod innymi adresami. W Panu Lisie pan Wes mówi własnym głosem.
Michał Chaciński
Las Vegas Film Critics Society Awards 2009 – najlepszy film animowany, najlepszy film familijny, Los Angeles Film Critics Association Awards 2009 – najlepsza animacja, New York Film Critics Circle Awards 2009 – najlepszy film animowany, San Francisco Film Critics Circle 2009 – najlepszy scenariusz adaptowany, San Diego Film Critics Society Awards 2009 – najlepszy scenariusz adaptowany
Urodzony w 1969 roku w Houston w Teksasie. Jeden z najbardziej oryginalnych twórców komedii ostatniego ćwierćwiecza. Na studiach w Teksasie poznał Owena Wilsona, z którym postanowili zająć się filmem. Napisali razem scenariusz do komedii, której kilka pierwszych scen nakręcili i przesłali na festiwal w Sundance jako krótki metraż. Film obejrzał znany producent i reżyser James L. Brooks i postanowił pomóc nieznanym twórcom. Pod jego skrzydłami nakręcili Bottle Rocket, za który Anderson zdobył nagrodę MTV Movie Award. Ich drugi film, Rushmore, stał się sensacją dzięki świetnej roli Billa Murraya i debiutowi aktorskiemu Jasona Schwartzmana. Trzeci film napisany wspólnie z Owenem Wilsonem, Genialny klan, to ich największy dotychczasowy sukces komercyjny i artystyczny. Fantastyczny pan Lis to pierwsza animacja w dorobku reżysera.
1998 Rushmore
2001 Genialny klan / The Royal Tenenbaums
2004 Podwodne życie ze Stevem Zissou / The Life Aquatic with Steve Zissou
2007 Pociąg do Darjeeling / The Darjeeling Limited
2009 Fantastyczny pan Lis / The Fantastic Mr. Fox (anim.)