English

Palindromy

Todd Solondz
Palindromes
USA 2004 / 100’

Todd Solondz obnaża konwencje, jakim podlega kino, zwłaszcza kino amerykańskie. Próbuje wywrócić filmowe schematy na lewą stronę. Nie ma u niego jednoznacznych ocen moralnych, nie ma prostych do opisania postaci, nie ma też „czystych” fabuł, które w odpowiednim momencie zgrabnie się podsumowują. To twórca, który jest absolutnym relatywistą, i rozumie, że w życiu każdy ma swoje motywacje, zatem definitywna ocena zachowania drugiego człowieka nie ma sensu, bo zawsze brak nam będzie wszystkich danych.

W Palindromach widać to doskonale. Solondz nakręcił film o drażliwym temacie, którego analizy odwołują się zwykle do argumentów z dziedziny moralności i prawa. W streszczeniu filmu pojawiłyby się takie słowa-klucze, jak: seks z nieletnimi, aborcja, samobójstwo, morderstwo, molestowanie. Ale reżyser pozbawia nas moralnej siatki odniesienia i utrudnia ocenę. Za każdym razem, kiedy dochodzimy do jakichś wniosków na temat oglądanych postaci, pokazuje nam ich inną twarz, zmusza do weryfikacji osądu i uświadamia, jak schematycznie myślimy.

Sporo miejsca poświęcono po filmie dyskusji nad osobliwym formalnym zabiegiem reżysera: nastoletnią bohaterkę gra tutaj ósemka różnych aktorów (w tym dorośli i jeden chłopiec). Solondz osiągnął w ten sposób rzecz wyjątkową – oderwał sytuację swojej bohaterki od jej wieku, płci, wyglądu i klasy społecznej. Zmuszając do zastanowienia nad konkretnym problemem, zdołał go przedstawić w sposób wyabstrahowany. Nie planuj nic na godzinę po seansie. Palindromy prowokują do dyskusji.

Michał Chaciński


Todd Solondz

Urodzony w 1959 roku w New Jersey w żydowskiej rodzinie. Chciał zostać rabinem, ale gdy podjął pracę gońca w Gildii Scenarzystów Amerykańskich, postanowił pisać scenariusze.  Po kłopotach, jakie miał z producentami swojego pełnometrażowego debiutu, Fear, Anxiety & Depression (1989), postanowił rzucić reżyserię, ale po kilku latach nakręcił Witajcie w domu lalek (1995). Film trafił na moment ogromnego zainteresowania kinem niezależnym, zdobył główną nagrodę na festiwalu w Sundance, zebrał świetne recenzje i był sukcesem kasowym. Kolejny obraz, Happiness (1998), potwierdził talent Solondza (nagroda krytyków w Cannes). Każdy jego film wywołuje dyskusje m.in. z powodu kontrowersyjnych tematów, jakie porusza. Jego podejście do filmowych postaci, których nie ocenia i nie ułatwia ich oceny widzowi, nazywane bywa „talmudycznym”. Sam Solondz uważa się za ateistę.

Wybrana filmografia

1989 Fear, Anxiety & Depression

1995 Witajcie w domu lalek / Welcome to the Dollhouse

1998 Happiness

2004 Palindromy / Palindromes

2009 Życie z wojną w tle / Life During Wartime

Artykuły o filmie

Strona oficjalna

Twórcy

reżyseria Todd Solondz
scenariusz Todd Solondz
zdjęcia Tom Richmond
montaż Mollie Goldstein, Kevin Messman
muzyka Nathan Larson
obsada Matthew Faber, Angela Pietropinto, Bill Buell, Ellen Barkin, Emani Sledge, Valerie Shusterov, Richard Masur
producent Mike S. Ryan, Derrick Tseng
produkcja Extra Large Pictures
polski dystrybutor Gutek Film
język angielska, hebrajska