Nie ma drugiego takiego filmu jak Tarnation i chyba być nie może. Nie chodzi tu o gatunek – jest sporo filmów dokumentalnych, w których z archiwaliów i starych home movies wyłazi na ekranie prawda o prezentowanej rodzinie. Film Caouette’a do tego podgatunku należy, ale materiał, jakim dysponuje autor, to, kim jest reżyser, oraz jego podejście do filmu o własnym życiu, wyróżniają go spośród innych dokumentalistów.
Caouette jest artystą, był nim już we wczesnej młodości. Ogromne wrażenie robią sceny z udziałem samego reżysera, kręcone, kiedy miał kilkanaście lat. Widać w nich, że życiową traumę próbuje przerobić na sztukę, improwizując aktorsko przed kamerą monologi fikcyjnych postaci. To sposób myślenia artysty: sztuką wyratować się z przepaści.
Inną kwestią jest język, jakim operuje Caouette jako reżyser. Mimo że przedstawia losy własnej rodziny, ostentacyjnie ucieka od sentymentalizmu. Jego pomysł z zastąpieniem narracji zza kadru lakonicznymi komentarzami wyświetlanymi na ekranie jest fantastycznie skuteczny, choć wiadomo, że wynikał z braku funduszy (cały film zmontowano na darmowym oprogramowaniu). Film nie traci na tym emocjonalnie, wręcz przeciwnie – pojedyncze zdanie potrafi tu ciąć jak brzytwa.
Tarnation jest chwilami druzgocący, chwilami przerażający, ale ostatecznie przebija z niego paradoksalna nuta nadziei, wszak wiadomo, że jesteśmy jednocześnie świadkami traumy i jej egzorcyzmowania. Kiedy Caouette przeszedł z pozycji bohatera opowieści na pozycję jej reżysera, był uratowany.
Michał Chaciński
British Film Institute Awards 2004 – najbardziej oryginalny film roku, Boston Society of Film Critics Awards 2004 – najlepszy debiut reżyserski, San Diego Film Critics Society Awards 2004 – najlepszy dokument, Los Angeles IFP/West FF 2004 – najlepszy dokument, National Society of Film Critics Awards 2005 – najlepszy film niefabularny, Milan Lesbian and Gay IFF 2005 – najlepszy film
Urodzony w 1973 roku w Houston w Teksasie. Gra we własnych filmach od ósmego roku życia. Tarnation to jego debiut reżyserski. Zmontował pierwszą wersję filmu w domu na darmowym oprogramowaniu i pół serio twierdził, że w związku z tym budżet całości wyniósł niewiele ponad 200 dolarów (w rzeczywistości sam miks dźwięku podczas przygotowań komercyjnej wersji filmu kosztował kilkaset tysięcy dolarów). W produkcji filmu pomógł mu Gus Van Sant i John Cameron Mitchell, z którymi Caouette skontaktował się w trakcie realizacji. Po światowym sukcesie filmu Caouette przystąpił do pracy nad dokumentem o undergroundowym festiwalu, pt. All Tomorrow’s Parties. Film miał premierę w 2009 roku, pokazywany był też na 10. ENH. W międzyczasie Caouette pracuje jako aktor teatralny i sporadycznie pojawia się w filmach.
2003 Tarnation (dok. / doc.)
2009 All Tomorrow’s Parties (dok. / doc.)