English

Gerry

Gus Van Sant
USA 2002 / 103’

Gerry to przełomowy moment w karierze Gusa Van Santa, jednego z filarów pozahollywoodzkiego kina. W latach 90. na pół dekady wyjechał (mentalnie) do Hollywood, po czym wrócił do kina z ducha i formy niezależnego. Po konwencjonalnym Buntowniku z wyboru oraz niepotrzebnym dublu Psychozy Hitchcocka ponownie zaczął szukać własnego języka w kinie. Za chwilę go znajdzie i nakręci szereg rewelacyjnych filmów, ale najpierw – jakby dla odreagowania po obrazach zgodnych z hollywoodzkimi konwencjami – sięgnął po radykalny eksperyment narracyjny. Wzorując się na kilku awangardowych filmowcach (m.in. na Węgrze Béli Tarrze), nakręcił film o błądzeniu.

Zdradzę fabułę: dwóch facetów idzie. Chciałbym napisać, że nic więcej nie jest ważne, ale w tym przypadku po prostu nic więcej nie ma. Zwolennicy filmu powiedzą, że to nowe, jeszcze radykalniejsze Czekając na Godota (znudziło ich pół wieku czekania i mamy Idąc po Godota?). Przeciwnicy powiedzą, że to w najlepszym razie egzystencjalizm dla bardzo małych dziewczynek. Spór o ten film wydaje się bezcelowy. Kiedy opowieść rozpoczyna się kilkuminutowym ujęciem jadącego samochodu, wiadomo przecież, że nie chodzi o to, dokąd się jedzie, tylko o to, że w ogóle się jedzie.

Van Sant testuje, co pozostało dziś z języka kina antynarracyjnego, kina klimatu, a przy tym serwuje ciekawy paradoks: choć w filmie mamy ciągły ruch i zmiany krajobrazu, wydaje się, że stoimy w miejscu. Dopiero finał uświadomi nam, dokąd we własnych głowach dotarli bohaterowie.

Michał Chaciński

nagrody

Toronto IFF 2002 – nagroda specjalna za wizję, New York Film Critics Circle 2003 – najlepsze zdjęcia

Gus Van Sant

Urodzony w 1952 roku w Kentucky. Jeden z wielkich niezależnego kina amerykańskiego. Jego debiut, Mala Noche, był sensacją i otworzył mu drzwi do dalszej kariery. Początkowo wydawało się, że trafi do Hollywood, ale odrzucono tam wszystkie składane przez niego projekty. Niektóre z nich (np. Moje własne Idaho) zrealizował następnie z producentami niezależnymi. W drugiej połowie lat 90. zaangażował się w kilka konwencjonalnych projektów (m.in. Buntownik z wyboru), dzięki którym dotarł do szerszej widowni, po czym wrócił do kina niezależnego. Jego Słoń zdobył w 2003 roku trzy nagrody na festiwalu w Cannes, włącznie ze Złotą Palmą. Cztery lata później nagrodzono tam Paranoid Park. Obywatel Milk z 2008 roku zdobył osiem nominacji do Oscara, z czego dwie zaowocowały statuetką.

Wybrana filmografia

1985 Mala Noche

1991 Moje własne Idaho / My Own Private Idaho

2002 Gerry

2003 Słoń / Elephant

2007 Paranoid Park

2008 Obywatel Milk / Milk

Artykuły o filmie

Polska strona oficjalna

Twórcy

reżyseria Gus Van Sant
scenariusz Casey Affleck, Matt Damon, Gus Van Sant
zdjęcia Harris Savides
montaż Casey Affleck, Matt Damon, Gus Van Sant
muzyka Arvo Pärt
obsada Casey Affleck, Matt Damon
producent Dany Wolf
produkcja Epsilon Motion Pictures, My Cactus
właściciel praw Park Circus (London)
źródło kopii Gutek Film
język angielska