Requiem dla snu dołączył do listy wielkich filmów o uzależnieniu. To ekranizacja powieści z końca lat 70., której autor, skandalizujący pisarz Hubert Selby Jr., przez 20 lat był uzależniony od heroiny i leków przeciwbólowych (w filmie pojawia się w epizodzie strażnika w więzieniu). Kiedy wspólnie z reżyserem pisali scenariusz, zadbali o to, by film nie wiązał się bezpośrednio z żadną epoką i nie mówił wyłącznie o uzależnieniu od narkotyków. Aronofsky podkreśla, że interesowało go pytanie: co może być narkotykiem?
Lista zachwycających elementów jest tutaj długa, ale dwa wybijają się ponad resztę. Pierwszy to miażdżąca rola Ellen Burstyn, aktorki, która zagrała szereg wielkich ról w latach 70. (m.in. u Scorsesego i Friedkina), po czym skoncentrowała się głównie na pracy w telewizji.
Drugi to oryginalny język filmowy Aronofskiego. Ekstremalne zbliżenia, agresywny montaż, podział ekranu, muzyka Clinta Mansella i Kronos Quartet, zniekształcenia obrazu atakują zmysły widza i rozmyślnie utrudniają uruchomienie empatii. W miarę rozwoju akcji Aronofsky subiektywizuje obraz i w końcu jesteśmy uwięzieni w głowach głównych postaci. Ostatni akt to jeden dławiący, rozwiercający mózg audiowizualny atak na zmysły. Tego filmu raczej doświadcza się fizycznie, niż przeżywa go z bezpiecznej pozycji obserwatora.
Można zadawać sobie pytanie, czy doprowadzenie widza przez reżysera do stanu skrajnego wyczerpania to dobra strategia. W filmie o uzależnieniu niewątpliwie usprawiedliwiona, ale ta myśl w żaden sposób nie ułatwia seansu.
Michał Chaciński
Valladolid IFF 2000 – najlepszy film, Stockholm FF 2000 – najlepsza aktorka, Boston Society of Film Critics Awards 2000 – najlepsza aktorka, Independent Spirit Awards 2001 – najlepsze zdjęcia, najlepsza rola kobieca
Urodzony w 1969 roku na Brooklynie w Nowym Jorku w rodzinie konserwatywnych Żydów. Studiował antropologię i film na Harvardzie. Jego debiut fabularny z 1998 roku, Pi, nagrodzono za reżyserię na festiwalu w Sundance. Jego drugi film, Requiem dla snu, potwierdził nieprzeciętny talent i dał Aronofskiemu przepustkę do pierwszej ligi amerykańskich filmowców. Kolejny projekt okazał się jednak katastrofą produkcyjną – Źródło powstawało przez pięć lat, podczas których zatrzymano produkcję, zmieniono obsadę i przepisano projekt na nowo. Film miał premierę w 2006 roku, spotkał się z najchłodniejszym przyjęciem w karierze reżysera i był kasową porażką. Natomiast następny obraz Aronofskiego, Zapaśnik z 2008 roku, został świetnie przyjęty na całym świecie i otrzymał m.in. Złotego Lwa na festiwalu filmowym w Wenecji.
1991 Supermarket Sweep (kr. m. / short)
1998 Pi / π
2000 Requiem dla snu / Requiem for a Dream
2006 Źródło / The Fountain
2008 Zapaśnik / The Wrestler
2010 Czarny łabędź / Black Swan