Historia tajemniczego, wyjętego spod prawa przestępcy, który wybiera się do Hiszpanii gdzie ma wykonać swoje najnowsze zadanie.
"Nie trzeba cenić poetów pióra, żeby stać się poetą ekranu, ale Jim Jarmusch połączył jedno z drugim. Truposz (1995) sam był poematem, ale równocześnie oddawał hołd wizjom Williama Blake’a. Najnowszy film, The Limits of Control, zaczyna się mottem ze Statku pijanego („Prądem rzek obojętnych niesion w ujścia stronę, / Czułem, że już nie wiedzie mnie dłoń holowników…”), po czym oferuje nam eksplozję obrazów porównywalną z poezją Rimbauda. Po seansie nie mamy wątpliwości, że doświadczyliśmy spotkania z talentem przerastającym samo kino; rozsadzającym je od środka, tak jak Rimbaud rozsadził swego czasu gorset obowiązujących konwencji poetyckich". (Michał Oleszczyk, KINO nr 2/2010)
Ur. w 1953 roku, nowojorski artysta niezależny. W wieku 17 lat opuścił Akron i przyjechał do Nowego Jorku. Początkowo chciał zostać pisarzem, więc studiował literaturę na Uniwersytecie Columbia (od 1971 r.). Pod koniec studiów na rok wyjechał do Paryża, gdzie najwięcej czasu spędzał w Cinematheque Francaise. Studiował w Institute Film and TV na Uniwersytecie Nowojorskim. W tym okresie poznał środowisko nowojorskich awangardowych filmowców i muzyków. Był asystentem Nicolasa Raya. Współpracował również z Wimem Wendersem. Dzięki Wendersowi rozpoczął również współpracę z producentem swoich filmów Otto Grokenbergerem i operatorem Robbym Müllerem. Debiut filmowy przyniósł Jarmuschowi międzynarodowe uznanie. Jest jednym z najczęściej nagradzanych reżyserów niezależnych.
1980 Nieustające wakacje / Permanent Vacation
1984 Inaczej niż w raju / Stranger than Paradise
1986 Poza prawem / Down by Law
1989 Mistery Train
1991 Noc na Ziemi / Night on Earth
1999 Ghost Dog: droga samuraja / Ghost Dog: The Way of the Samurai
2003 Kawa i papierosy / Coffee and Cigarettes
2005 Broken Flowers
2009 The Limits of Control