Lourdes to jedno z najpopularniejszych miejsc pielgrzymek katolików z całego świata. Film młodej reżyserki Jessiki Hausner to próba przyjrzenia się fenomenowi sanktuarium, pełnego ludzi pragnących cudu. Wśród nich jest Christine, która tylko udaje pobożność, aby zabierano ją na kościelne wycieczki. Jak szczerze przyznaje, nie ma wielu okazji do podróżowania, bo jest przykuta do wózka inwalidzkiego. A jeśli to właśnie jej przytrafi się cud?
"Lourdes, w którym nie ma żadnego morału ani taniego przesłania, ma w sobie intrygujący, prowokacyjny ciężar. Hausner pokazuje przecież, że czasem najtrudniej uwierzyć w miejscu najbardziej świętym. Że religijne rytuały niewiele mają wspólnego z samą wiarą. I że wyjazd do Lourdes przypomina w jakimś sensie zakład z Panem Bogiem - wierzę, poświęcam się i czekam na uzdrowienie. Tymczasem los - twierdzi reżyserka - jest niewytłumaczalny i kapryśny. Cudem "nagrodzony" może zostać ktoś, kto z pozoru wcale na ten cud nie zasługuje. I na dodatek nigdy nie wiadomo, czy to faktycznie cud, czy może przypadek, chwilowy powrót do zdrowia, ryzykowny żart siły wyższej". (Paweł T. Felis, Gazeta Wyborcza)
Urodziła się w 1972 roku w Wiedniu. Studiowała reżyserię na wiedeńskiej Filmakademie. W 1996 nakręciła krótkometrażowy film Flora, który zdobył nagrodę Léopard de Demain na festiwalu w Locarno. Jej film dyplomowy Inter-view zdobył nagrodę jury Cinéfondation na festiwalu w Cannes w 1999 roku. Dwa lata później jej pierwszy film pełnometrażowy Lovely Rita został zaprezentowany w Cannes w ramach sekcji Un Certain Regard, a następnie trafił na ekrany w dwudziestu krajach. Jej drugi film pełnometrażowy Hotel także pokazano w ramach Un Certain Regard w 2004 roku. Zdobył także nagrodę dla najlepszego filmu austriackiego na Diagonale 2005. Lourdes to jej trzeci film.
2001 Lovely Rita
2004 Hotel
2009 Lourdes