Najbardziej widowiskowa, a przy tym zadziwiająco nostalgiczna część cyklu o Samotnym Wilku, wyraźnie inspirowana europejskimi spaghetti-westernami, takimi jak Django (1966) Sergia Corbucciego. Podążający buddyjską „drogą piekła” – Meifumado – Itto Ogami broni przed linczem młodą prostytutkę, która zabiła mężczyznę odgryzając mu język. Właścicielka dziewczyny i jej ojciec wynajmują Ogamiego, by zamordował niegodziwego daimyo, który podstępem doprowadził do usunięcia prawowitego władcy bogatego lenna. Na drodze bohatera staje również młody samuraj pragnący otrzymać lekcję bushido od ściganego kaishakunina.
Dla Alaina Silvera, autora monumentalnej historii kina samurajskiego, trzecia część ekranizacji komiksu Koike i Kojimy (wykorzystującego przede wszystkim wątki z tomu osiemnastego sagi – Dziewica i dziwka) jest bez wątpienia najlepsza. Mamy tutaj nie tylko to, co zdecydowało o powodzeniu poprzednich części – a więc niezwykle malownicze i krwawe pojedynki (finał zamyka malownicza regularna bitwa) oraz dojmujący realizm historyczny, zwłaszcza w ukazywaniu sytuacji kobiet w czasach shogunatu – ale także ideową kwintesencję świata samurajów, ukazanego przez twórców filmu w przepięknej finałowej scenie.
Piotr Kletowski
Urodzony w 1923 roku w Kyoto, zmarł w 1975 roku w Tokio. Japoński reżyser, scenarzysta filmowy, producent. Był asystentem reżysera Kozaburo Yoshimury oraz legendarnego mistrza kina japońskiego Teinosuke Kinugasy, z którym stworzył Bramy piekła, film przełomowy dla jidai-geki – gatunku, w którym akcja rozgrywa się w Japonii w czasach przed erą Meiji i przedstawia na ogół przygody samurajów. Jako samodzielny reżyser, związany kontraktem z wytwórnią Daiei (aż do jej zamknięcia w 1971 roku) oraz ze studiem Toho, zrealizował najsłynniejsze cykle filmowe ken-geki (podgatunek filmów samurajskich eksponujący sceny walki na miecze), zwykle oparte na mangach, z Shintarô Katsu w roli głównej. Wyreżyserował ponad 50 filmów, wypracowując swój własny niepowtarzalny styl, oparty na łączeniu wizualnych skrajności. Miał ogromny wpływ na tworzących dziś japońskich filmowców, m.in. Takeshiego Kitano.
1959 Opowieść o duchach z Yatsuia /Yatsuia kaidan
1961 Budda / Shaka/ Buddha
1962 Zatoichi / Zatôichi monogatari / The Tale of Zatoichi
1964 Miecz / Ken / The Sword
1972 Hanzo zwany Brzytwą / Goyôkiba / Hanzo the Razor: Sword of Justice
1972 Samotny wilk i szczenię I: Miecz zemsty / Kozure Ôkami: Sanzu no kawa no ubaguruma / Lone Wolf and Cub: Sword of Vengeance
1974 Ostatni samuraj / Okami yo rakujitsu o kire / The Last Samurai