English

Samotny wilk i szczenię II: Droga do piekła

Kenji Misumi
Lone Wolf and Cub: Baby Cart at the River Styx / Kozure Ôkami: Sanzu no kawa no ubaguruma
Japonia  1972 / 83’

Itto Ogami – niegdysiejszy kat shoguna, teraz ścigany przez prawo wyrzutek trudniący się zabijaniem za pieniądze – przemierza Kraj Kwitnącej Wiśni, by służyć mieczem wszystkim, których stać na jego usługi. Tym razem przyjmuje zlecenie od samurajów z ubogiej prowincji, w której odkryto złoto. Jeśli informacja o znalezisku dotrze do uszu shoguna, daymio i jego samurajowie zginą z ręki wysłanników chytrego możnowładcy. Aby do tego nie dopuścić, trzeba zlikwidować szpiega podążającego do Edo w obstawie trzech niepokonanych braci – morderców. Wykonanie zadania utrudniają betsushikime – kapłanki-wojowniczki, wynajęte przez ród Yagyu do zabicia bohatera.

 Samotny wilk i szczenię II: Droga do piekła, którego fabuła oparta jest na siódmym i piętnastym tomie mangi (Osiem wrót postępu, Świst zimowego wiatru), jest filmem jeszcze bardziej dynamicznym i krwawym niż pierwsza odsłona przygód Ogamiego. Twórcy zadbali przy tym o niezwykły realizm historyczny obrazów Japonii doby szogunatu, choćby angażując do opracowania choreografii walk prawdziwego mistrza iaido szkoły Suio Eichi Kusumoto. Opowieść o Samotnym Wilku inspirowana jest również autentycznymi wydarzeniami, związanymi z tajemniczym zniknięciem rodu Ogami w 1655 roku.

Piotr Kletowski

Kenji Misumi

Urodzony w 1923 roku w Kyoto, zmarł w 1975 roku w Tokio. Japoński reżyser, scenarzysta filmowy, producent. Był asystentem reżysera Kozaburo Yoshimury oraz legendarnego mistrza kina japońskiego Teinosuke Kinugasy, z którym stworzył Bramy piekła, film przełomowy dla jidai-geki – gatunku, w którym akcja rozgrywa się w Japonii w czasach przed erą Meiji i przedstawia na ogół przygody samurajów. Jako samodzielny reżyser, związany kontraktem z wytwórnią Daiei (aż do jej zamknięcia w 1971 roku) oraz ze studiem Toho, zrealizował najsłynniejsze cykle filmowe ken-geki (podgatunek filmów samurajskich eksponujący sceny walki na miecze), zwykle oparte na mangach, z Shintarô Katsu w roli głównej. Wyreżyserował ponad 50 filmów, wypracowując swój własny niepowtarzalny styl, oparty na łączeniu wizualnych skrajności. Miał ogromny wpływ na tworzących dziś japońskich filmowców, m.in. Takeshiego Kitano.

Wybrana filmografia

1959 Opowieść o duchach z Yatsuia /Yatsuia kaidan
1961 Budda / Shaka/ Buddha
1962 Zatoichi / Zatôichi monogatari / The Tale of Zatoichi
1964 Miecz / Ken / The Sword
1972 Hanzo zwany Brzytwą / Goyôkiba / Hanzo the Razor: Sword of Justice
1972 Samotny wilk i szczenię I: Miecz zemsty / Kozure Ôkami: Sanzu no kawa no ubaguruma / Lone Wolf and  Cub: Sword of Vengeance
1974 Ostatni samuraj / Okami yo rakujitsu o kire / The Last Samurai 

Twórcy

reżyseria Kenji Misumi
scenariusz Kazuo Koike na podstawie mangi Goseki Kojimy i Kazuo Koike
zdjęcia Chishi Makiura
montaż Toshio Taniguchi
muzyka Hideaki Sakurai
obsada Tomisaburo Wakayama, Kayo Matsuo, Akiji Kobayashi,Minoru Oki, Akihiro Tomikawa, Izumi Ayukawa
producent Shintarô Katsu, Hisaharu Matsubara
produkcja Toho
język japońska