Kaishakunin był osobistym katem shoguna, asystującym przy honorowym seppuku (to on ścinał głowy odbierającym sobie życie samurajom). Jako jedyny samuraj miał prawo nosić kimono z symbolem rodu Tokugawa – trzema kwiatami malwy. Itto Ogami jest kaishakuninem, ale wskutek zbrodniczego spisku rodu Yagyu zostaje zdegradowany, jego żona ginie zamordowana przez skrytobójców, a on sam – wraz z malutkim synkiem Daigoro – zostaje skazany na banicję. Kat shoguna przeistacza się w płatnego zabójcę. W pierwszej części poznajemy kulisy tragedii bohatera i śledzimy jego rozprawę z bandytami okupującymi górską wioskę (watek z ósmego tomu mangi – Skrzydła dla ptaka, kły dla mięsożercy i dziewiątego – Szlak śmierci).
Pomysł na jedną z najbardziej popularnych serii mangowych (i filmowych) zrodził się z fascynacji Koike i Kojimy filmem Kobayashiego Bunt (1967), w którego finale broniący honoru swego rodu ronin (Toshiro Mifune), z wnuczką na ręku, mierzył się z hordami przeciwników. Historia Ogamiego jest swego rodzaju wariacją na temat tego filmu (w komiksie ma on nawet twarz Mifune), a przy tym – realistyczną i krwawą wizją Japonii rządów szogunatu, kiedy granica między życiem a śmiercią człowieka była cienka jak klinga samurajskiego miecza.
Piotr Kletowski
Urodzony w 1923 roku w Kyoto, zmarł w 1975 roku w Tokio. Japoński reżyser, scenarzysta filmowy, producent. Był asystentem reżysera Kozaburo Yoshimury oraz legendarnego mistrza kina japońskiego Teinosuke Kinugasy, z którym stworzył Bramy piekła, film przełomowy dla jidai-geki – gatunku, w którym akcja rozgrywa się w Japonii w czasach przed erą Meiji i przedstawia na ogół przygody samurajów. Jako samodzielny reżyser, związany kontraktem z wytwórnią Daiei (aż do jej zamknięcia w 1971 roku) oraz ze studiem Toho, zrealizował najsłynniejsze cykle filmowe ken-geki (podgatunek filmów samurajskich eksponujący sceny walki na miecze), zwykle oparte na mangach, z Shintarô Katsu w roli głównej. Wyreżyserował ponad 50 filmów, wypracowując swój własny niepowtarzalny styl, oparty na łączeniu wizualnych skrajności. Miał ogromny wpływ na tworzących dziś japońskich filmowców, m.in. Takeshiego Kitano.
1959 Opowieść o duchach z Yatsuia /Yatsuia kaidan
1961 Budda / Shaka/ Buddha
1962 Zatoichi / Zatôichi monogatari / The Tale of Zatoichi
1964 Miecz / Ken / The Sword
1972 Hanzo zwany Brzytwą / Goyôkiba / Hanzo the Razor: Sword of Justice
1972 Samotny wilk i szczenię I: Miecz zemsty / Kozure Ôkami: Sanzu no kawa no ubaguruma / Lone Wolf and Cub: Sword of Vengeance
1974 Ostatni samuraj / Okami yo rakujitsu o kire / The Last Samurai