English

Samotny wilk i szczenię I: Miecz zemsty

Kenji Misumi
Lone Wolf and Cub: Sword of Vengeance / Kozure Ôkami: Ko wo kashi ude kashi tsukamatsuru
Japonia 1972 / 83’

Kaishakunin był osobistym katem shoguna, asystującym przy honorowym seppuku (to on ścinał głowy odbierającym sobie życie samurajom). Jako jedyny samuraj miał prawo nosić kimono z symbolem rodu Tokugawa – trzema kwiatami malwy. Itto Ogami jest kaishakuninem, ale wskutek zbrodniczego spisku rodu Yagyu zostaje zdegradowany, jego żona ginie zamordowana przez skrytobójców, a on sam – wraz z malutkim synkiem Daigoro – zostaje skazany na banicję. Kat shoguna przeistacza się w płatnego zabójcę. W pierwszej części poznajemy kulisy tragedii bohatera i śledzimy jego rozprawę z bandytami okupującymi górską wioskę (watek z ósmego tomu mangi – Skrzydła dla ptaka, kły dla mięsożercy i dziewiątego – Szlak śmierci).

Pomysł na jedną z najbardziej popularnych serii mangowych (i filmowych) zrodził się z fascynacji Koike i Kojimy filmem Kobayashiego Bunt (1967), w którego finale broniący honoru swego rodu ronin (Toshiro Mifune), z wnuczką na ręku, mierzył się z hordami przeciwników. Historia Ogamiego jest swego rodzaju wariacją na temat tego filmu (w komiksie ma on nawet twarz Mifune), a przy tym – realistyczną i krwawą wizją Japonii rządów szogunatu, kiedy granica między życiem a śmiercią człowieka była cienka jak klinga samurajskiego miecza.

 

Piotr Kletowski

Kenji Misumi

Urodzony w 1923 roku w Kyoto, zmarł w 1975 roku w Tokio. Japoński reżyser, scenarzysta filmowy, producent. Był asystentem reżysera Kozaburo Yoshimury oraz legendarnego mistrza kina japońskiego Teinosuke Kinugasy, z którym stworzył Bramy piekła, film przełomowy dla jidai-geki – gatunku, w którym akcja rozgrywa się w Japonii w czasach przed erą Meiji i przedstawia na ogół przygody samurajów. Jako samodzielny reżyser, związany kontraktem z wytwórnią Daiei (aż do jej zamknięcia w 1971 roku) oraz ze studiem Toho, zrealizował najsłynniejsze cykle filmowe ken-geki (podgatunek filmów samurajskich eksponujący sceny walki na miecze), zwykle oparte na mangach, z Shintarô Katsu w roli głównej. Wyreżyserował ponad 50 filmów, wypracowując swój własny niepowtarzalny styl, oparty na łączeniu wizualnych skrajności. Miał ogromny wpływ na tworzących dziś japońskich filmowców, m.in. Takeshiego Kitano.

Wybrana filmografia

1959 Opowieść o duchach z Yatsuia /Yatsuia kaidan
1961 Budda / Shaka/ Buddha
1962 Zatoichi / Zatôichi monogatari / The Tale of Zatoichi
1964 Miecz / Ken / The Sword
1972 Hanzo zwany Brzytwą / Goyôkiba / Hanzo the Razor: Sword of Justice
1972 Samotny wilk i szczenię I: Miecz zemsty / Kozure Ôkami: Sanzu no kawa no ubaguruma / Lone Wolf and  Cub: Sword of Vengeance
1974 Ostatni samuraj / Okami yo rakujitsu o kire / The Last Samurai 

Twórcy

reżyseria Kenji Misumi
scenariusz Kazuo Koike na podstawie mangi Goseki Kojimy i Kazuo Koike
zdjęcia Chishi Makiura
montaż Toshio Taniguchi
muzyka Hideaki Sakurai
obsada Tomisaburo Wakayama, Fumio Watanabe, Tomoko Mayama, Akihiro Tomikawa, Yoshiku Fujita
producent Shintarô Katsu, Hisaharu Matsubara,
produkcja Toho
język japońska