Hanzo zwany Brzytwą to bezwzględny policjant pilnujący porządku na ulicach Edo czasów szogunatu. Jest kimś w rodzaju Brudnego Harry’ego czasów bushi: ścigając tego, kto złamał prawo, gotów jest gwałcić zarówno społeczne konwenanse, jak i – kiedy trzeba – tabuny przestępczyń, które w kontakcie z gigantycznym członkiem Hanzo nie są w stanie zataić żadnych zbrodniczych tajemnic. Jeśli dodamy do tego, że Hanzo jest mistrzem miecza, posługuje się wymyślnymi gadżetami oraz korzysta z pomocy oddziału nawróconych przestępców, możemy mieć pewność, że wytropi każdego zbira, jak choćby zbiegłego z więziennej wyspy niebezpiecznego zabójcę.
Hanzo zwany Brzytwą to kolejna powołana przez twórców serii o Zatoichim, legendarna postać z panoptikum rozrywkowego kina japońskiego jidai-geki, realizowanego w latach 60. i 70., na fali ogólnoświatowej popularności filmów samurajskich oraz odważnego obyczajowo kina nuberu bagu (nowej fali). Nie znajdziemy tu historiozoficznej analizy czasów samurajskich ani filozoficznego namysłu nad meandrami ludzkiej natury, ale obfitujące w barwne wydarzenia, krwawe pojedynki na miecze i zadziwiające sceny erotyczne widowisko, określone przez historyka kina samurajskiego Patricka Gallowaya: „męską fantazją na temat świata samurajów”.
Piotr Kletowski
Urodzony w 1923 roku w Kyoto, zmarł w 1975 roku w Tokio. Japoński reżyser, scenarzysta filmowy, producent. Był asystentem reżysera Kozaburo Yoshimury oraz legendarnego mistrza kina japońskiego Teinosuke Kinugasy, z którym stworzył Bramy piekła, film przełomowy dla jidai-geki – gatunku, w którym akcja rozgrywa się w Japonii w czasach przed erą Meiji i przedstawia na ogół przygody samurajów. Jako samodzielny reżyser, związany kontraktem z wytwórnią Daiei (aż do jej zamknięcia w 1971 roku) oraz ze studiem Toho, zrealizował najsłynniejsze cykle filmowe ken-geki (podgatunek filmów samurajskich eksponujący sceny walki na miecze), zwykle oparte na mangach, z Shintarô Katsu w roli głównej. Wyreżyserował ponad 50 filmów, wypracowując swój własny niepowtarzalny styl, oparty na łączeniu wizualnych skrajności. Miał ogromny wpływ na tworzących dziś japońskich filmowców, m.in. Takeshiego Kitano.
1959 Opowieść o duchach z Yatsuia /Yatsuia kaidan
1961 Budda / Shaka/ Buddha
1962 Zatoichi / Zatôichi monogatari / The Tale of Zatoichi
1964 Miecz / Ken / The Sword
1972 Hanzo zwany Brzytwą / Goyôkiba / Hanzo the Razor: Sword of Justice
1972 Samotny wilk i szczenię I: Miecz zemsty / Kozure Ôkami: Sanzu no kawa no ubaguruma / Lone Wolf and Cub: Sword of Vengeance
1974 Ostatni samuraj / Okami yo rakujitsu o kire / The Last Samurai