English

Hanzo zwany Brzytwą

Kenji Misumi
Hanzo The Razor / Goyôkiba
Japonia 1972 / 94’

Hanzo zwany Brzytwą to bezwzględny policjant pilnujący porządku na ulicach Edo czasów szogunatu. Jest kimś w rodzaju Brudnego Harry’ego czasów bushi: ścigając tego, kto złamał prawo, gotów jest gwałcić zarówno społeczne konwenanse, jak i – kiedy trzeba – tabuny przestępczyń, które w kontakcie z gigantycznym członkiem Hanzo nie są w stanie zataić żadnych zbrodniczych tajemnic. Jeśli dodamy do tego, że Hanzo jest mistrzem miecza, posługuje się wymyślnymi gadżetami oraz korzysta z pomocy oddziału nawróconych przestępców, możemy mieć pewność, że wytropi każdego zbira, jak choćby zbiegłego z więziennej wyspy niebezpiecznego zabójcę.
Hanzo zwany Brzytwą to kolejna powołana przez twórców serii o Zatoichim, legendarna postać z panoptikum rozrywkowego kina japońskiego jidai-geki, realizowanego w latach 60. i 70., na fali ogólnoświatowej popularności filmów samurajskich oraz odważnego obyczajowo kina nuberu bagu (nowej fali). Nie znajdziemy tu historiozoficznej analizy czasów samurajskich ani filozoficznego namysłu nad meandrami ludzkiej natury, ale obfitujące w barwne wydarzenia, krwawe pojedynki na miecze i zadziwiające sceny erotyczne widowisko, określone przez historyka kina samurajskiego Patricka Gallowaya: „męską fantazją na temat świata samurajów”.

Piotr Kletowski

Kenji Misumi

Urodzony w 1923 roku w Kyoto, zmarł w 1975 roku w Tokio. Japoński reżyser, scenarzysta filmowy, producent. Był asystentem reżysera Kozaburo Yoshimury oraz legendarnego mistrza kina japońskiego Teinosuke Kinugasy, z którym stworzył Bramy piekła, film przełomowy dla jidai-geki – gatunku, w którym akcja rozgrywa się w Japonii w czasach przed erą Meiji i przedstawia na ogół przygody samurajów. Jako samodzielny reżyser, związany kontraktem z wytwórnią Daiei (aż do jej zamknięcia w 1971 roku) oraz ze studiem Toho, zrealizował najsłynniejsze cykle filmowe ken-geki (podgatunek filmów samurajskich eksponujący sceny walki na miecze), zwykle oparte na mangach, z Shintarô Katsu w roli głównej. Wyreżyserował ponad 50 filmów, wypracowując swój własny niepowtarzalny styl, oparty na łączeniu wizualnych skrajności. Miał ogromny wpływ na tworzących dziś japońskich filmowców, m.in. Takeshiego Kitano.

Wybrana filmografia

1959 Opowieść o duchach z Yatsuia /Yatsuia kaidan
1961 Budda / Shaka/ Buddha
1962 Zatoichi / Zatôichi monogatari / The Tale of Zatoichi
1964 Miecz / Ken / The Sword
1972 Hanzo zwany Brzytwą / Goyôkiba / Hanzo the Razor: Sword of Justice
1972 Samotny wilk i szczenię I: Miecz zemsty / Kozure Ôkami: Sanzu no kawa no ubaguruma / Lone Wolf and  Cub: Sword of Vengeance
1974 Ostatni samuraj / Okami yo rakujitsu o kire / The Last Samurai 

Twórcy

reżyseria Kenji Misumi
scenariusz Kazuo Koike na podstawie mangi Takeshiego Kandy i Kazuo Koike
zdjęcia Chishi Makiura
montaż Yoshiharu Hayashi
muzyka Kunihiko Murai
obsada Shintarô Katsu, Yukiji Asaoka, Mari Atsumi, Kamatari Fujiwara
producent Shintarô Katsu, Hiroyoshi Nishioka
produkcja Toho
język japońska