Kręcąc swój nowy film, Radu Muntean, jeden z najciekawszych reprezentantów rumuńskiej Nowej Fali, staje się voyeurem doskonałym – rozumiejącym rządzącą współczesnym kinem potrzebę podglądania cudzych żywotów i, co ważniejsze, potrafiącym ją zaspokoić. Sposób, w jaki to robi, jest jednak absolutnie wyjątkowy. Wchodząc z kamerą do domu Paula i Adriany, filmując ich codzienność, Muntean ośmiesza wszystkich zapalczywych minimalistów i propagatorów dogmy, którzy podobnego poziomu realizmu nigdy nie osiągnęli. Tuesday, After Christmas to intymna historia małżeństwa u progu rozpadu, rozdartego zdradą Paula, ale i jego dylematem moralnym. Skok w bok okazuje się dla niego zmysłowym orzeźwieniem, z którego wypada się rozliczyć – powiedzieć żonie. Ale czy to zrobi, czy będzie w stanie? „To nie jest film o winie, to film o wyborze” – mówi reżyser. I faktycznie: decyzja o ewentualnym przyznaniu się do zdrady odegra kluczową rolę w życiu bohatera i historii małżeństwa.
Piotr Pluciński
Urodzony w 1971 roku Radu Muntean jest dziś jednym z ważniejszych reprezentantów rumuńskiej Nowej Fali. Po ukończeniu Akademii Filmu i Teatru w Bukareszcie, wyreżyserował przeszło 400 reklam, zdobywając kilkadziesiąt nagród na krajowych i światowych festiwalach. W 2002 roku Muntean zrealizował swój pełnometrażowy debiut, Furię, ale dopiero kolejny jego film, Papier będzie niebieski, przyniósł mu międzynarodowe uznanie oraz szereg nagród i nominacji m.in. w Cottbus, Locarno i Marrakeszu. Prezentowany w tym roku w Cannes Tuesday, After Christmas jest jego czwartym filmem.
2002 Furia
2006 Papier będzie niebieski / Hirtia va fi albastra / The Paper Will Be Blue
2008 Boogie / Summer Holiday
2010 Marti, dupa craciun / Tuesday, After Christmas