Półnadzy indiańscy wojownicy jadący na oklep, w pióropuszach, z barwami wojennymi na twarzach – pojawili się w hollywoodzkim kinie równocześnie z kowbojami jako ich naturalni i nieodłączni adwersarze. Nie trzeba dodawać, że w westernach pełnili rolę sztandarowego Obcego. Podczas gdy zdobywcy dzikiego zachodu byli szlachetni, prawi i odważni, Indianie uosabiali wszystkie negatywne stereotypy „dzikich”. Film Neila Diamonda łączy kilka rodzajów dokumentu: film drogi, wywiady z westernowymi twórcami i znawcami gatunku oraz analizy fragmentów archiwalnych filmów. Materiał źródłowy jest naprawdę imponujący, jednak to dzięki komentarzowi dowiadujemy się rzeczy, które na zawsze zmienią naszą percepcję nie tylko klasycznych obrazów Dzikiego Zachodu, ale też anty- czy postwesternów. Diamond rozmawia w filmie między innymi z Clintem Eastwoodem czy Jimem Jarmuschem, ale najciekawsze wywiady to te przeprowadzone z rdzennymi aktorami i widzami, którzy musieli zmierzyć się ze swoim ekranowym wizerunkiem jako „czerwonoskórych”.
Ewa Szabłowska
Urodzony w 1941 roku. Pochodzi z plemienia Cree w Waskaganish, w północnej Kanadzie. Jeden z najważniejszych kanadyjskich rdzennych reżyserów. W swoich filmach podejmuje często kwestie dotyczące lokalnej społeczności oraz historii i tożsamości rdzennych mieszkańców Kanady. Jest jednym z założycieli Rezolution Picture, pierwszej rdzennej kanadyjskiej firmy produkcyjnej, i założycielem pierwszej gazety dla społeczności Cree. Jest również nagradzanym fotografem.
2001 Cree Spoken Here
2004 Heavy Metal: A Mining Disaster in Northern Quebec
2004 One More River: The Deal That Split the Cree
2009 Reel Injun