Jeden z najpiękniejszych filmów świata i pierwsza od ponad trzydziestu lat jego prezentacja w Polsce! Oparta na oświeceniowej powieści Thackeraya historia dojrzewania i perypetie irlandzkiego cwaniaka żyjącego w drugiej połowie osiemnastego wieku. Tytułowy Barry Lyndon uciekając od rodzinnej anatemy zaciąga się do armii, dezerteruje, gra (i oszukuje) w karty, szpieguje, romansuje, a w końcu wżenia się w arystokrację. W tle obserwujemy prawdziwą panoramę dziejów: irlandzką wieś, wojnę siedmioletnią, pruski dwór, europejskie salony, brytyjski pałac. To traktat o człowieku-kameleonie, o społecznej hierarchii i jednostce. Kubrick jest jak zwykle konsekwentny do bólu: czeka godzinami na odpowiednie światło, używa muzyki z epoki, wprowadza wszechwiedzącego, ironicznego narratora z offu. Pod kątem zdjęć film nie ma sobie równych w historii kina. Alcott prekursorsko filmował przy świetle świec, używając legendarnych już obiektywów Zeissa o minimalnej przysłonie f=0,7 (NASA stosowała je na Księżycu podczas misji Apollo). Rytm całości wyznaczają spektakularne odjazdy kamery Arriflex 35 BL, a kompozycja kadru (pełna symetrii i natury) zainspirowana została pracami pejzażystów epoki. Arcydzieło pokazujące nieograniczone możliwości kina i taśmy filmowej.
Jan Topolski
Academy Awards 1976 – Best Cinematography, Best Music, Best Costume Design, Best Art Direction-Set Decoration, BAFTA 1976 – Best Cinematography, Best Direction, César 1977 – Best Foreign Film, David di Donatello 1977 – European David
Urodził się w 1928 roku w Nowym Jorku, zmarł w 1999 roku w swoim wiejskim domu w Anglii. Karierę zaczynał od fotografii prasowej (m.in. Look) oraz krótkometrażowych dokumentów (Dzień walki z 1951 roku). Jego pierwsze filmy fabularne utrzymane były w estetyce noir i kina gangsterskiego, a mocnym wejściem okazały się antywojenne Ścieżki chwały. Choć potem dostał do realizacji historyczny fresk Spartacus, rozbawił widzów groteską Dr Strangelove i wzbudził skandal Lolitą. Wielu uważa, że dojrzały, mistrzowski okres twórczości Kubricka zaczyna się od Odysei i obejmuje sześć filmów. Choć gatunkowo różne, pozostają jednak naznaczone ręką geniusza pod względem perfekcyjnej formy, zdjęć, przestrzeni, muzyki. Wszystkie poruszają zasadnicze pytania: o wolność woli, naturę zła, instynkty i rozum.
1955 Killer’s Kiss
1957 Paths of Glory
1962 Lolita
1968 2001: Space Odyssey
1971 A Clockwork Orange
1980 The Shining
1987 Full Metal Jacket
1999 Eyes Wide Shut