Usłużna gospodyni, przykładna żona i troskliwa matka – taka jest Maria del Carmen w dniu swoich pięćdziesiątych urodzin. Jej synowie są już niemal dorośli, a małżeństwo – całkiem przyjemne, choć dalekie od relacji partnerskiej. Za sprawą prezentu od jednej z ciotek – portretu Nefretete z puzzli – Maria powoli odkrywa świat przyjemności, o których wcześniej nie miała pojęcia, a jej pospolita twarz zaczyna rozbłyskiwać czarującym uśmiechem.
Nominowany do Złotego Niedźwiedzia w Berlinie w 2010 roku debiut fabularny Natalii Smirnoff to ciepły portret kobiety w średnim wieku, która odważyła się zmienić swoje życie.
Rodzina nie traktuje poważnie jej nowego hobby. Maria odnajduje jednak godnego partnera (oczarowanego nią bogatego kawalera Roberto), z którym w każde wtorkowe i piątkowe popołudnie może oddawać się tej niewinnej pasji. Trenują intensywnie, ponieważ mają ważny cel – niebawem odbędzie się w Niemczech międzynarodowy turniej układania puzzli.
Wiele przewrotnego humoru i ciepłej ironii zawiera w sobie koncept, polegający na odnalezieniu wolności i życiowej pasji w prawdopodobnie najnudniejszym hobby świata – układaniu puzzli. Jak daleko uda się uciec od dawnego życia argentyńskiej mistrzyni układania obrazów?
Agata Bratek
IFF San Sebastián 2009 – Casa de América Special Prize
Urodziła się w Buenos Aires w 1972 roku. Po studiach inżynierskich, zaczęła studiować reżyserię w szkole filmowej w Buenos Aires. Pracowała jako reżyser obsady przy filmach Lucrecii Martel: The Headless Woman, The Holy Girl i Bagno, a także jako drugi reżyser przy filmach Pablo Treero, Jorge Gaggero i Alajnadro Argresti. Puzzle (Rompecabezas) to jej pełnometrażowy debiut.
1997 Naturaleza muerta (short film)
2010 Rompecabezas / Puzzle