Klasyk amerykańskiego kina niezależnego.
Pokój w podrzędnym motelu, półtorej godziny czasu rzeczywistego i troje przyjaciół z liceum, którzy spotykają się po dziesięciu latach pod pretekstem premierowego pokazu filmu na prowincjonalnym festiwalu. To jednak tylko pozory. W rzeczywistości jednemu z kolegów chodzi o przypomnienie i wyjaśnienie pewnej starej historii. Sprawa nie będzie prosta, bo jak głosi hasło na plakacie: pewnych rzeczy nie da się wymazać.
Majstersztyk scenariuszowy oparty na sztuce teatralnej, kipiący żywymi dialogami, psychologicznymi niuansami i zaskakującymi zwrotami akcji. Aktorska chemia pomiędzy ówczesną parą Thurman-Hawke i niesłusznie zapomnianym Leonardem. Ale przede wszystkim pokaz sprawności realizacyjnej i wyobraźni reżysera. Film został nakręcony (za pomocą kamery cyfrowej na formacie DV) w sześć dni, w jednym pokoju wybudowanym w studiu. Niemożność wyjścia dosłownie (przez drzwi) i honorowo (z twarzą) podbija napięcie i atmosferę osaczenia. Linklater eksperymentuje z nietypowymi kadrami i ruchem kamery, dynamizując akcję niemal bez wydarzeń, a jednocześnie podkreślając relacje między bohaterami. Do dziś niedościgły wzór zasady, że ograniczenia czynią mistrza.
Jan Topolski
Venice 2001, Laterna Magica – Special Mention; Independent Spirit Award 2002 – Nomination: Uma Thurman
Urodził się w 1960 roku. Należy do słynnej już generacji niezależnych filmowców z USA, którzy furorę zrobili w ostatniej dekadzie dwudziestego wieku. Wyróżniał się wśród nich inteligentnymi (intelektualnymi) dialogami, kameralną obsadą i ograniczeniami czasoprzestrzennymi. Interesował się rozgadanymi, dryfującymi poza głównym nurtem wałkoniami (drugi swój film zatytyułował popularnym neologizmem slacker, który oznacza osobę bardzo leniwą). Sławę przyniósł mu kultowy Przed wschodem słońca – film o istocie flirtu i romansu. Choć zwykle scenariusze pisze sam, zdarzają mu się również udane adaptacje: Przez ciemne zwierciadło (2006), Ja i Orson Welles (2008). Ciągle eksperymentuje, między innymi z rotoskopowym filtrem i animacją.
1988 It’s Impossible to Learn to Plow by Reading Books
1991 Slacker
1995 Before Sunrise / Przed wschodem słońca
2001 Waking Life
2004 Before Sunset / Przed zachodem słońca
2006 Fast Food Nation
2008 Me and Orson Welles