Historia czworga stambulczyków – trzydziestopięciolatów, którzy kochają się i nienawidzą, odchodzą od siebie i wracają. Pozornie są to dwie dobrane pary przyjaciół, jednak w scenariuszu (inspirowanym sztukami Harolda Pintera) nic nie jest takie oczywiste, a prawdę trudno odróżnić od gry i udawania. W liberalnych zachowaniach bohaterów – alkoholu i seksu tu nie brakuje – można odczytać głęboko tłumione kompleksy. Monologi stają się okazją do refleksji o pokoleniu, dojrzewaniu, wykorzenieniu. Wszystko dzieje się w nienależącej do nikogo przestrzeni mieszkania, które permanentnie jest wynajmowane jako plan filmowy. Ünal śmiało używa przeskoków czasowych (przemieszczając się na przestrzeni dziesięciu lat) i wstawek pod postacią fragmentów seriali czy reklamówek. Mają one przede wszystkim znaczenie parodystyczne, jednak czasem intrygująco komentują akcję. Choć całość powstała zaledwie w trzynaście dni (ze zdjęciami i montażem włącznie), film pełen jest oryginalnych rozwiązań inscenizacyjnych. Na uwagę zasługuje zwłaszcza prolog, kręcony z ręki, z nisko umieszczonej kamery i przy użyciu wielu zbliżeń oraz zwierzenia kobiece przedstawione na tle projekcji kalejdoskopowych grafik. Zainteresowanie wzbudza rówież pozakadrowy dźwięk i ostatnia, jakże symboliczna sekwencja.
Jan Topolski
Istambul IFF 2008 - Golden Tulip for Best Actor, Special Jury Award
Urodzony w 1965 roku w Izmirze. Tam ukończył Wydział filmowo-telewizyjny Uniwersytetu 9 lipca, gdzie pisał książki i kręcił krótkie metraże. Pierwsze pełnometrażowe próby przyniosły mu sukces: scenariusz Ciotki dostał nagrodę dziennika „Milliyet”, a debiutancki komediodramat Dziewięć był popularny wśród publiczności i zgłoszony do Oscara. Ünal znany jest jako producent, jego inicjatywą były nowelowe Opowieści stambulskie, których fragment sam wyreżyserował. Jego kolejne filmy reprezentują różne gatunki, podkreślają jednak przede wszystkim elementy fantastyczne (tajemniczy posłaniec w Bez cienia czy Głos nawiedzający przypadkową dziewczynę). W pejzażu kina tureckiego świetnie łączą one komercyjne walory ze stylizacją i nierzadko artystycznymi ambicjami.
2002 Dokuz / Nine
2005 Istanbul Anlat / Istanbul Tales
2007 Pomiędzy / Ara
2009 Gölgesizler / The Shadowless
2010 Ses / The Voice
2010 Kaptan Feza