English

Miasteczko

Nuri Bilge Ceylan
The Small Town / Kasaba
Turcja 1997 / 82’

Początki kariery filmowej najczęściej nagradzanego i najwyżej cenionego reżysera nowego kina Turcji. Anegdota głosi, że trzy pierwsze filmy kosztowały go 100 tysięcy dolarów zarobionych na fotografii. Mimo finansowych ograniczeń – minimalna ekipa, nieprofesjonalni aktorzy, kamera 16 mm, bez dźwięku z planu – Ceylan stworzył poezję filmową najwyższej próby. Kokon to impresja o skłóconej starszej parze i jej otoczeniu. Podziwiając przepiękne zdjęcia montowane zgodnie z logiką snu, widz nie może jednak nie zauważyć obecnych w filmie symboli przemijania i śmierci. Miasteczko z kolei rozpoczyna nieformalną trylogię o prowincji i prowincjonalności, z której bez skutku próbują się wyrwać niektóre postaci. Głównymi bohaterami filmu są brat i siostra, doświadczający po raz pierwszy kontroli systemu (hymn i czytanki w szkole), gier z otoczeniem (spotkania z głupkiem, osłem i żółwiem) czy odpowiedzialności za własne życie (słuchanie rodzinnej dyskusji). Pierwsza szkolna sekwencja, w której dzieci rozpraszają dziesiątki bodźców, jest prawdziwym mistrzostwem reżyserii dźwięku i obrazu. Drugą połowę filmu zajmuje nieśpieszna rozmowa rodziny przy dogasającym ognisku, pełna życiowych, czasem banalnych, mądrości, miłości i buntu. Prawdziwa i liryczna zarazem – jak cały Ceylan.

Jan Topolski

nagrody

Berlinale 1998 - Calligari Prize; Tokyo 1998 - Silver Prize; Istanbul 1998 - Special Jury Prize, FIRPRESCI; Cologne 1999 - Best Film, Best Cinematography

Nuri Bilge Ceylan

Urodził się w 1959 roku w Stambule, gdzie studiował elektronikę na uniwersytecie Boğaziçi. Karierę zaczynał jako fotograf – po latach powrócił do tej pasji, uprawiając ją równolegle z kinem. Jego krótkometrażowy debiut znalazł się w konkursie w Cannes, a kolejne dwa filmy pokazano na Berlinale. Miasteczko, Majowa chandra i Uzak tworzą trylogię o prowincji i ucieczce od niej, z udziałem tych samych aktorów (w tym kuzynów i rodziców reżysera). Ostatni film stał się ikoną nowego kina Turcji, nagradzany m.in. w Cannes, San Sebastian, Stambule, Antalyi i Sofii. W Klimatach Ceylan obsadził siebie i żonę w opowieści o kryzysie pary. Wreszcie Trzy małpy przyniosły mu nagrodę za reżyserię w Cannes za rodzinny dramat o zdradzie, z niezwykle zmysłowymi, kreacyjnymi zdjęciami.

Filmografia

1995 Kokon / Koza / Cocoon

1997 Miasteczko / Kasaba / The Small Town

1999 Majowa Chandra / Mayis Sikintisi / Clouds of May

2002 Uzak / Distant

2006 Klimaty / Iklimler / Climates

2008 Trzy małpy / Üç maymum / Three Monkeys

Twórcy

reżyseria Nuri Bilge Ceylan
scenariusz Nuri Bilge Ceylan
zdjęcia Nuri Bilge Ceylan
montaż Ayhan Ergürsel, Nuri Bilge Ceylan
muzyka Ali Kayaci
obsada Mehmet Emin Toprak, Havva Sağlam, Cihat Butun
produkcja NBC Film
źródło kopii NBC Film
język turecka
barwa cz.-b.