Twórcy filmu świadomie przypominają o sprawie oczywistej: środowisko naturalne jest nieprzerwanie zanieczyszczane przez działalność przemysłową człowieka. Czynią to jednak w sposób dużo bardziej elegancki niż autorzy przeciętnych produkcji proekologicznych, którzy często straszą końcem świata.
Słowny komentarz w kanadyjskim dokumencie pojawia się niezwykle rzadko, pozwalając nam samym wyciągnąć wnioski z roztaczających się na ekranie widoków. W Petropolis nie tyle oglądamy, co kontemplujemy piękne krajobrazy zestawione z widokiem wyjałowionych przestrzeni ujętych z ptasiej perspektywy. Ten punkt widzenia pozwala dostrzec ogrom naturalnego piękna przyrody, ale też zatrważający bezmiar konsekwencji ludzkiej ingerencji w środowisko.
Myśl tego filmu nie zamyka się wyłącznie w tematyce ekologicznej, wydaje się dotyczyć również techniki. Biologiczne ograniczenia ludzkiego oka (zdolnego objąć spojrzeniem wyłącznie najbliższe otoczenie) zawężają pole naszego widzenia. Dopiero poprzez medium filmowe możemy przyjąć szerszą optykę, co pozwala nam zobaczyć prawdziwy rozmiar procesu przejmowania środowiska przez odpady przemysłowe. To również uzmysławia ten film.
Patryk Tomiczek
Festival Dei Popoli 2009 - Award for the Distribution, Vision du Réel 2009 - Young People Award
Urodził się w 1958 roku w Toronto. Fotograf, reżyser, operator filmowy i scenarzysta. Swój debiutancki film zrealizował w wieku siedemnastu lat. W 1977 roku rozpoczął studia na Wydziale Filmu Ryerson Polytechnical Institute w Toronto. Mettler jest zwolennikiem twórczej autonomii. Aktywnie wspiera nowe formy produkcji i dystrybucji utworów niezależnych. Współpracował z licznymi reżyserami, artystami i muzykami, jak m.in. Atom Egoyan, Peter Weber, Fred Frith, Jim O'Rourke, Tom Kuo.
1980 Lancelot Freely (short film)
1989 The Top of His Head
1992 Tectonic Plates
1994 Obraz światła / Picture of Light (doc.)
2002 Hazard, bogowie I LSD / Gambling, Gods and LSD (doc.)