Rok 1000, Skandynawia. Mroźne, osnute mgłą zbocza gór, hardzi i brodaci wikingowie, ani jednej kobiety na horyzoncie. Egzystencja, na którą składają się dźwięki pękających czaszek i rzężenie rozrywanych gardeł. Dwa ścierające się systemy wierzeń – politeistyczny nordycki panteon pod przywództwem boga wisielców Odyna i monoteistyczny ukrzyżowanego Boga chrześcijan. Jeden surowy i samowyniszczający, drugi zachłanny, ekspansywny i fanatycznie bezwzględny. Oba skazane na zagładę z ręki ich wspólnego syna – jednookiego, niemego wojownika (Mads Mikkelsen). Valhalla Rising jest obrazem suto czerpiącym z mitologii nordyckiej oraz chrześcijańskiego uniwersum. Tytułowe powstanie może odnosić się zarówno do ostatecznego zapełnienia Valhalli ostatnimi mężnymi wikingami, ginącymi w walce, jak i do Ragnaroku – zmierzchu Bogów, poprzedzonego krwawą rzezią. Kręcony chronologicznie film, okraszony masą gwałtownych scen i śladową ilością dialogów, wymyka się słownictwu. Tytuły śródrozdziałów, posiłkujące się biblijnymi wyrażeniami takimi jak piekło, Bóg, czy ofiara tylko zaciemniają obraz całości, podkreślając rozdźwięk między własną elegancją, a budzącą wstręt, gwałtowną rzeczywistością.
Stanisław Liguziński
Fantasporto 2010 – nagroda jury międzynarodowego festiwalu filmów fantasy / International Fantasy Film Special Jury Award, London Film Festival 2009 – oficjalna selekcja / Official Selection, Toronto International Film Festival 2009 – oficjalna selekcja / Official Selection
Nazywany dzikim dzieckiem duńskiego kina. Wyrzucony z American Academy of Dramatic Arts (za rzucenie biurkiem w ścianę) i Duńskiej Szkoły Filmowej. W wieku dwudziestu czterech lat nakręcił pierwszą część swojej głośnej trylogii miejskiej Pusher. Dwie kolejne odsłony, zrealizowane w przeciągu jednego roku dla załatania domowego budżetu, zyskały status kultowych, kreując Madsa Mikkelsena i Zlatko Burica na gwiazdy pierwszego formatu. Rozgłos międzynarodowy przyniósł mu wyróżniony nagrodą Jury na festiwalu w Sundance (2009) Bronson – introspektywny portret najgłośniejszego brytyjskiego skazańca. Poczynając od Pushera, poprzez Bleeder, po Bronsona, Refn oddaje głos stojącym na granicy prawa, gwałtownym bohaterom, prezentując konflikt pomiędzy ludzką naturą, a różnymi systemami symbolicznymi.
1996 Dealer / Pusher
1999 Bleeder
2003 Fear X
2004 Pusher II – Krew na rękach / Pusher II
2005 Pusher III – jestem aniołem śmierci / Pusher III
2008 Bronson
2009 Valhalla Rising